Capítulos de libros
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Capítulos de libros by browse.metadata.categoria "Educación"
Now showing 1 - 20 of 71
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Case Analysis Methodology to Guide Decision Making in the Schooling Context(Springer Cham, 2023) Marchant Araya, María Paola; Förster Marín, CarlaThis chapter addresses a look at the analysis of problems in educational contexts oriented towards evidence-based decision making. Its purpose is to provide management and research teams with a tool to systematize information from an institution, a program or project, articulate said information with the conceptual frameworks associated with the subject, and raise critical knots based on reflective analysis and propose solutions and actions for change. This method defines three stages: the construction of the case, the analysis, and the improvement proposal. For each stage, its characteristics, how to carry them out and a real example are developed. Finally, some ethical considerations that must be safeguarded are indicated, what elements the report must have and some limitations to consider.
- ItemAnalyzing Learners’ Perception of Indicators in Student-Facing Analytics: A Card Sorting Approach(Springer, 2023) Villalobos E.; Hilliger, Isabel; Perez-Sanagustin M.; González Ugalde, Carlos; Celis S.; Broisin J.Many studies have explored using different indicators to support students’ self-monitoring. This has motivated the development of student-facing analytics, such as dashboards and chatbots. However, there is a limited understanding of how learners interpret these indicators and act on that information. This study evaluates different indicators from a student perspective by adapting the card sorting technique, which is employed in Human-Centered Design. We chose eight indicators based on different comparative reference frames from the literature to create 16 cards to present both a visual and a text representation per indicator. Qualitative and quantitative data were collected from 21 students of three majors at two Latin American universities. According to the quantitative results, students’ agreement level about the indicators’ interpretability and actionability was relatively low. Nonetheless, the indicators that included temporality were found to be less interpretable but more actionable than those that did not. The analysis indicates that several students would use this information to improve their study habits only if their performance in the course is lower than expected. These findings might be used as a starting point to design student-facing analytics. Also, adapting the card sorting technique could be replicated to understand learners’ use of indicators in other TEL contexts.
- ItemAprendizaje activo y pedagogías de la práctica para la formación inicial de educadoras y educadores(Ediciones UC, 2021) Meneses, Alejandra; Strasser, Katherine; Barra, Gabriela
- ItemAvanzando al desarrollo académico: programa de mentorías con enfoque de género(Ediciones UC, 2024) Véliz Calderón, Daniela Ximena; Muñoz García, Ana Luisa; Trebisacce Marchand, Catalina; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Educación"Desde hace medio siglo los feminismos habitan las academias. Trabajan sostenidamente en la adversidad de los márgenes y contra la subestimación que arroja nuestras perspectivas a los confines de las bibliografías complementarias de los programas de formación. Durante todas estas décadas hemos aprendido a pensar desde epistemologías críticas y a desarrollar éticas de trabajo que procuran navegar a contrapelo de las lógicas del mercado del conocimiento. El feminismo está en el corazón de cómo generamos conocimiento, cómo escribimos, cómo citamos, cómo y con quienes trabajamos, cómo publicamos, hablamos y hacemos sentido del mundo. Este libro es una reflexión situada en el contexto de nuestro sur global, colonizado, sometido al neoliberalismo y amedrentado por las nuevas derechas. Desde aquí pensamos en torno a las experiencias de participación de los saberes feministas en las universidades y en las lógicas de producción de conocimiento en dichos espacios. Hacemos una cartografía de experiencias disímiles que, sin embargo, hacen eco aquí y allá, en diferentes puntos del continente. Lejos de producir voz homogénea en la discusión sobre género, este libro muestra, a lo largo de sus secciones y capítulos, una diversidad de aproximaciones y discusiones sobre género y/o feminismos en educación superior. No toda la discusión a este respecto se posiciona explícitamente desde teorizaciones feministas y sabemos que en los procesos de construcción de conocimiento nada está finalmente resuelto y cerrado. Cuando pensamos que avanzamos hacia una conclusión, nos encontramos con aperturas que nos dirigen a otros conocimientos, otras preguntas, otras ideas, y otras voces emergen. Tenemos el convencimiento de que siempre existe la posibilidad de dar vuelta una idea, desarrollar una perspectiva conceptual o teórica diferente frente a una problemática. La genealogía del trabajo feminista nos ha enseñado a volver a pensar y retrabajar historias, ideas, teorías y conceptos más de una vez. Resignificar y reescribir el conocimiento es parte de la tarea. "Feminismos en el umbral de la academia" representa complicidades para imaginar lo (im)posible desde los feminismos en la construcción de conocimiento en las universidades en un contexto de avances de políticas e iniciativas de género que convive con una agenda antigénero. A pesar y en contra de la indiferencia, la marginación y la persecución del pasado y del presente, los feminismos habitan nuestras universidades tensionando y traspasando los umbrales de la academia, con estrategias para sortear las ficcionales fronteras epistémicas, burocráticas, formales y políticas, construidas para dejarnos fuera.
- Item¿Cómo cambian los profesores con la práctica reflexiva?(Ediciones UCSH, 2008) Beas Franco, Josefina; Thomsen Queirolo, María Paulina; Gómez Nocetti, Viviana
- ItemConclusion: Citizenship Norms Endorsement Among Grade 8 Students(Springer, Cham, 2021) Treviño Villarreal, Juan Ernesto; Carrasco, Diego; Claes, Ellen; Kennedy, Kerry J.; Treviño Villarreal, Juan Ernesto; Carrasco, Diego; Claes, Ellen; Kennedy, Kerry J.This chapter presents the main findings concerning citizenship norms among young adolescents using IEA’s International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016 data. It discusses the results and their main implications for research. Advice for policy and practice is provided. In general, the analyses show that, internationally, most young people are classified in the comprehensive, socially-engaged, or duty-based profiles, which theoretically are more aligned with democratic systems. The endorsement of certain citizenship norms does not automatically guarantee that comprehensive, socially-engaged, and duty-based young people score high on all democratic outcomes, such as support towards equality of rights for minority groups or anti-authoritarianism. Monitorial and anomic groups are overall less frequently found among young adolescents. Analytically, the use of multigroup latent class models allows us to show that citizenship norms are an international phenomenon and can be investigated regionally. Finally, we discuss the implication of the results for future research. Given current worldwide challenges, what is citizenship in an interconnected world?
- ItemContribuciones del lenguaje al aprendizaje en ciencias de estudiantes de 4º grado(CIIPME, 2022) Meneses, Alejandra; Montenegro, M.; Acevedo, D.; Hugo, E.; Figueroa, J.
- ItemConvivencia escolar, diálogo y filosofía para niños(Centro de Políticas Públicas UC, 2025) Vicuña, Ana María; Ravanales Carrillo, Jorge Eduardo; Bilbao Bagnara, José María; Barraza Mejías, Felipe Ignacio; Honorato, ValentinaLas cifras sobre violencia escolar en Chile han venido mostrando un aumento significativo durante la última década, a pesar de los persistentes intentos del Ministerio de Educación de promover proyectos de ley que apuntan a reducir dicha situación. En este contexto, algunos académicos han sugerido estudiar la viabilidad del programa de Filosofía para Niños como un método para enfrentar la crisis de convivencia escolar que sufre el país, basados en las positivas experiencias que ha mostrado la aplicación del programa en países como Australia, Colombia, Brasil, Dinamarca o Noruega. El propósito de este estudio fue levantar información acerca de la percepción del programa en aquellas escuelas chilenas que lo han implementado, y el impacto en la convivencia escolar que dichas comunidades le atribuían al programa. Con ese propósito, se realizó un estudio de caso basada en entrevistas semiestructuradas en tres colegios de la región Metropolitana de Santiago, para conocer la perspectiva que profesores y directivos tenían al respecto. A partir de los datos recolectados, se generó una propuesta de política pública para trabajar la convivencia escolar basado en el programa de Filosofía para Niños, considerando tanto el contexto actual como las fortalezas y amenazas del programa que fueron levantadas a través de las entrevistas realizadas en las escuelas visitadas.
- ItemDesigning physical learning environments to improve preschool education(Routledge, 2021) González Ramos, Alberto; Manns Gantz, Patricia KarinaThe United Nations, Australia Post, and governments in the UK, Finland, Taiwan, France, Brazil, and Israel are just a few of the organizations and groups utilizing design to drive social change. Grounded by a global survey in sectors as diverse as public health, urban planning, economic development, education, humanitarian response, cultural heritage, and civil rights, Design For Social Innovation captures these stories and more through 45 richly illustrated case studies from six continents.From advocating to understanding and everything in between, these cases demonstrate how designers shape new products, services, and systems while transforming organizations and supporting individual growth.
- ItemDimensiones del talento a la base de la figura del profesor talentoso: propuesta teórica desde un paradigma diverso(Octaedro Editorial, 2023) Catalán Urbina, Marco; Jurado de los Santos, PedroAssuming the presence of the talented teacher in the field of teacher training implies determining the way in which his talent is characterized. For this, it is essential that the perspective of talent that is considered has an integral nature, as long as it admits a wide diversity of capacities and abilities typical of the teaching work. In turn, it is expected that such qualities can be identified, detected and developed in those who are postulated as potential talented teachers, as long as they have been able to manifest them in a stage prior to the election and admission to the career. The review of the specialized literature has led to the identification of six groups of teaching competencies that would contribute to the figure of the talented teacher (social, emotional, cognitive, didactic/pedagogical, disciplinary, and professional), which has led to a theoretical proposal regarding to the composition of the talent to the base of this type of teachers. Thus, in this context, there are three key dimensions of talent: academic talent, pedagogical talent and socio-emotional talent. The characterization of each of these dimensions is exposed, emphasizing the importance of acting in a virtuous and complementary way, as well as discussing the need to find the most appropriate mechanisms to detect them and manage their development in future teachers.
- ItemDimensiones del talento a la base de la figura del profesor talentoso: propuesta teórica desde un paradigma diverso(Octaedro Editorial, 2023) Catalán Urbina, Marco; Jurado de los Santos, PedroAssuming the presence of the talented teacher in the field of teacher training implies determining the way in which his talent is characterized. For this, it is essential that the perspective of talent that is considered has an integral nature, as long as it admits a wide diversity of capacities and abilities typical of the teaching work. In turn, it is expected that such qualities can be identified, detected and developed in those who are postulated as potential talented teachers, as long as they have been able to manifest them in a stage prior to the election and admission to the career. The review of the specialized literature has led to the identification of six groups of teaching competencies that would contribute to the figure of the talented teacher (social, emotional, cognitive, didactic/pedagogical, disciplinary, and professional), which has led to a theoretical proposal regarding to the composition of the talent to the base of this type of teachers. Thus, in this context, there are three key dimensions of talent: academic talent, pedagogical talent and socio-emotional talent. The characterization of each of these dimensions is exposed, emphasizing the importance of acting in a virtuous and complementary way, as well as discussing the need to find the most appropriate mechanisms to detect them and manage their development in future teachers.
- ItemEducación Parvularia: Análisis y desafíos pendientes(Ediciones UC, 2024) Rodriguez Aceituno, Pamela Francisca; Balladares Hernandez, Jaime Andres; Sánchez Diaz, Ignacio
- ItemEducating in politics, democracy and citizenship: the challenges of Chilean Catholic schools(Springer, 2021) Mardones Zúñiga, Rodrigo; Marinovic Guijón, AlejandraAnalyzing the Chilean case in the last twenty years, the chapter critically evaluates the teachings of the Pontifical Magisterium that define the identity of Catholic education. The focus is on the declared guidelines of Chilean public policy for citizen education and the preliminary evidence reported by international measurements in the field.
- ItemEl lenguaje académico como catalizador de la equidad en la educación escolar(The Wac Clearinghouse, 2021) Meneses, Alejandra; Uccelli, Paola; Ruiz, MarcelaActualmente, el aprendizaje de la escritura académica se considera un requisito fundamental para desenvolverse adecuadamente en contextos especializados de comunicación. Sin embargo, muchos estudiantes llegan a la universidad sin las habilidades de lenguaje necesarias para participar exitosamente en actividades de aprendizaje y evaluación. Las nuevas políticas educativas han promovido un acceso masivo a la educación superior, lo que ha aumentado la diversidad lingüística en el aula y con ello los desafíos de enseñanza del lenguaje académico. Si bien se cuenta con numerosos estudios sobre escritura académica en niveles universitarios, el desarrollo del lenguaje académico en edades escolares ha sido escasamente investigado. En este capítulo, se presenta el constructo de lenguaje académico transdisciplinar, así como evidencias empíricas sobre los desempeños de escolares chilenos. Además, se releva la contribución de estos desempeños en la comprensión lectora y en el aprendizaje de las disciplinas. El lenguaje académico es propuesto como catalizador de la equidad en contextos escolares.
- ItemEl rol de los docentes en el aprendizaje socioemocional de sus estudiantes: La perspectiva del apego escolar(CEPPE, 2016) Berger Silva, Christian; Alamos Valenzuela, Pilar María; Milicic, Neva; Manzi, Jorge; García, María Rosa
- ItemFacing the change beyond COVID-19: continuous curriculum improvement in higher education using learning analytics(Edward Elgar, 2022) Hilliger Carrasco, Isabel; Pérez Sanagustin, MarDue to the rapid digitalization of Higher Education, universities and colleges have access to more student data than ever before, allowing for real-time analysis of student behaviour and learning results. To evaluate the quality of curriculum and teaching practices, some institutions have relied on curriculum analytics a subfield of learning analytics aiming to leverage educational data for improving program quality and student learning. So far, some promising tools have been developed to inform curriculum renewal strategies. However, this is still an emerging research area, so little is known about how it supports continuous curriculum improvement in different university settings. More robust design-based research is needed to understand how curriculum analytics helps higher education stakeholders gain better understanding of student outcome attainment. This chapter presents a research agenda that reflects on the importance of promoting continuous curriculum improvement and the research challenges for using curriculum analytics for this purpose.
- ItemFormación en ética e integridad en la investigación como parte del sello institucional en la formación doctoral: el caso de la Pontificia Universidad Católica de Chile(Ediciones UC, 2022) Castillo Churruca, Cynthia; Santana López, Alejandra Isabel
- ItemFormando educadoras/es garantes de derechos humanos: reflexiones, aprendizajes y desafíos desde la educación universitaria(Ediciones Academia de Humanismo Cristiano, 2018) Franco Sentis, Elisa; Luque Carmona, Daniela Jesús; Munoz Hardoy, Maria Del Pilar; Silva Salinas, Camila Beatriz; Magendzo K., Abraham; Morales A., PaulinaEste texto articula nuestras reflexiones, aprendizajes y desafíos como docentes de un curso de Educación en Derechos Humanos de carácter obligatorio ofrecido a estudiantes de primer año de carreras pedagógicas de la Universidad Diego Portales hace ya ocho años. Sus autoras somos educadoras de diversas generaciones, disciplinas y trayectorias formativas, que nos hemos organizado como Colectivo Pedagógico de Educación en Derechos Humanos, espacio en el que, además de nuestras tareas de docencia, hemos realizado investigación y extensión universitaria de manera voluntaria, como parte de nuestro compromiso político-pedagógico con los derechos humanos. A lo largo de este período hemos formado ocho generaciones de educadoras de párvulos, profesoras/es de educación básica e inglés y profesionales de áreas como la salud, la psicología y el derecho. Durante este tiempo hemos aprendido y generado propuestas de aprendizaje que consideran la Educación en Derechos Humanos como un derecho en sí mismo, a los educadores como garantes de derechos y a los niños, niñas y jóvenes como sujetos de derechos, siendo esta tríada un campo de construcción de ciudadanías diversas en lo identitario, éticamente comprometidas y transformadoras de la realidad social.
- ItemGeographies of resistance in the chilean education system in the post-dictatorship age (1990-2019): A protest event analysis(Springer International Publishing, 2023) Villalobos, Cristóbal; Parcerisa, LluísFrom a comparative perspective, the Chilean school system can be considered a paradigmatic case that combines structural privatization processes, sophisticated accountability systems and high levels of school segregation. This chapter aims to analyze the role of the spatial dimension in the trajectory of protests in the education sector during the Chilean post-dictatorship (1990-2019). Methodologically, the research carries out a Protest Event Analysis (PEA) of a novel database of more than 1.700 protests. The findings show that the spatial dimension (e.g., regional distribution, degree of rurality, types of places of protest, etc.) mediates not only the characteristics and the nature of actors who participate in protest events but also the strategies and repertoires of collective action deployed by social movements.
- ItemHacia intervenciones de fomento lector inicial para el hogar ajustadas a sus usuarios: aportes del Diseño Centrado en el Individuo(Ediciones Universidad Finis Terrae, 2023) Mendive Criado, Susana; Lecaros Besa, Catalina del Rosario