Browsing by Author "Orrego Sánchez, Santiago"
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- ItemAgustinismo y escolástica en el pensamiento de Fray Luis de León: la cuestión de la imagen de Dios en el hombre(2019) Orrego Sánchez, SantiagoThis study defends the thesis that Thomist scholasticism constitutes an element of substantive relevance not only in the scholastic lessons of Fray Luis, but also in his biblical exegesis and in his Spanish prose writings. In order to show this, in the first place, some features of Thomist scholasticism are clarified and it is pointed out that, in some fundamental aspects, it is a peculiar modulation of the platonic-augustinian tradition which also includes an Aristotelian-oriented rectification regarding the relevance of the body and the sense perception. Secondly, as a mean for contrasting the general hypothesis of the work, three works by Fray Luis are examined regarding their interpretation of man as image of God
- ItemLa belleza en la obra de santo Tomás de Aquino(2020) Salazar Steiger, Tomás; Orrego Sánchez, Santiago; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de FilosofíaLa presente tesis aborda la belleza en la obra de Santo Tomás de Aquino, primero desde una perspectiva cronológica y luego desde una perspectiva sistemática. Se tratan todas las instancias relevantes en que Santo Tomás presentó algún aspecto de su «ratio», ya sea en las condiciones esenciales (proporción, integridad, perfección, claritas), como en modo de estar en la forma, sus efectos en la potencia apetitiva y cognoscitiva y causas, así como el problema de su identidad y distinción con el bien. El trabajo muestra que la doctrina de la belleza de Santo Tomás tiene una riqueza notable.
- ItemDisctinctio: los «géneros de distinción» - Su sentido e importancia en la ontología de Suárez(Edições Humus - Universidade do Porto, 2012) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemDisputación metafísica sobre el ente y sus propiedades trascendentales (1587): traducción y texto latino(Eunsa, 2003) Mas, Diego; Cruz Cruz, Juan; Orrego Sánchez, Santiago
- ItemEl ser como perfección en el pensamiento de Tomás de Aquino.(1998) Orrego Sánchez, Santiago
- Item"Ens et bonum convertuntur": fundamentos metafísicos de la ética en Francisco de Vitoria(Universidad Pontificia de Salamanca, 2003) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemFundamentación metafísica de la inmutabilidad de la ley natural en Domingo de Soto(2018) Orrego Sánchez, SantiagoIn this study I will explain those ideas that Domingo de Soto had to develope in order to sustain two conflicting thesis. First, that natural is rooted in the intrisic reality of created being and not in a merely extrinsic principle. Second, that its most fundamental contents are absolutely necessary, to the extent that not even God could dispense from its fulfillment. The difficulty of conciliating both thesis lies in the fact that created beings are contingent according to the christian doctrine of creatio ex nihilo and the freedom of God regarding his creatures. How is it possible that something absolute necessary could be rooted in somthing contingent?
- ItemFundamentación metafísica de la pena: un estudio desde Fray Luis de León(Eunsa, 2010) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemHumildad y magnanimidad: Fray Luis de León frente a Aristóteles y Tomás de Aquino(Eunsa, 2011) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemLa idea de filosofía en Miguel de Viñas, S.I. en su contexto histórico-cultural(2021) Marconi Juárez, Roberto; Orrego Sánchez, Santiago; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Filosofía
- ItemLa actualidad del ser en la "Primera Escuela" de Salamanca: con lecciones inéditas de Vitoria, Soto y Cano(Eunsa, 2004) Orrego Sánchez, SantiagoEl presente estudio determina la realidad histórica de la metafísica salmantina en cuanto a sus condicionantes, a sus autores y a las fuentes, para luego ceñirse a la investigación de los tres grandes maestros de la llamada 'Primera Escuela' de Salamanca: Francisco de Vitoria, Domingo de Soto y Melchor Cano. Constata un intento de renovación respecto de la escuela tomista tradicional; descubre el despuntar de concepciones metafísicas que pasarían con fuerza a la modernidad, como la ontología de los modos; y detecta el problema teológico de la unidad de Cristo como una de sus principales claves interpretativas.
- ItemNuevos datos y rectificaciones sobre fuentes manuscritas de la Escuela de Salamanca(2006) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemPedro de Ledesma (Salamanca, S. XVI): contemplación mística de la realidad creada desde el acto de ser(Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2004) Orrego Sánchez, SantiagoLa intención de esta comunicación, junto con presentar a un autor bastante desconocido, pero, a mi juicio, muy valioso, es mostrar cómo su peculiar comprensión metafísica del ente creado, de Dios y del entendimiento humano, hace posible una concepción mística en la que hay una gran continuidad entre la contemplación de la naturaleza creada, la contemplación de la naturaleza de Dios como causa primera –es decir, desde un punto de vista «natural» o puramente metafísico–, y la contemplación sobrenatural de Dios en cuanto que excede todo el orden de la naturaleza. La articulación armónica de estos órdenes, natural y sobrenatural, cuya fractura insalvable se ha considerado como una de las notas originarias de la modernidad, parece ser uno de los objetivos constantes del pensamiento de Ledesma, sobre todo en su monumental obra De divina perfectione, infinitate et magnitudine1, también conocida como De esse Dei; ese rasgo hace que su pensamiento tenga hoy en día un particular interés.
- ItemPedro de Ledesma, sobre la perfección del acto de ser creado (1596)(Ediciones Universidad de Navarra, (EUNSA), 2001) Orrego Sánchez, Santiago; Ledesma, Pedro de
- ItemPresencia de las Summulae de Pedro Hispano y Domingo de Soto en la teoría del nombre de fray Luis de León(2021) Orrego Sánchez, SantiagoIn this article, I seek to clarify some features of fray Luis de León’s theory of names which he presents in a passage at the beginning of De los nombres de Cristo by making a comparison between that passage and some scholastic treatises on logic, especially the Summulae by Peter of Spain and the homonymous work by Domingo de Soto. Specifically, I expect to show that the theory can be fully understood only on these grounds. I shall deal particularly with the concepts of “simple term”, “suppositio” and “significatio”, and the way in which fray Luis articulates them, with the result that the scholastic elements can be clearly recognized by those who are acquainted with them and, at the same time, contribute with their essential philosophical meaning to the fundamental objectives of the work.
- ItemRecepción suareciana de las doctrinas de Domingo de Soto sobre la causalidad y la libertad(2014) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemSimplicidad de Dios y pluralidad de atributos divinos según Fray Luis de León(2009) Orrego Sánchez, Santiago
- ItemThe Discussion on Divine and Created Perfections at the University of Salamanca during the Second Half of the XVIth CenturyLa discusión sobre las perfecciones creadas y la perfección divina en la Universidad de Salamanca durante la segunda mitad del siglo XVI(UNIV COMPLUTENSE MADRID, SERVICIO PUBLICACIONESCIUDAD UNIV, OBISPO TREJO 3, MADRID 28040, SPAIN, 2022) Orrego Sánchez, SantiagoThis article presents the theories of some of the main professors at the University of Salamanca of the second half of the XVIth century about the way in which all the perfections of the creatures are present in God. It will be shown that there is a subjacent difficulty along the development of the ideas of these authors that consists in the harmonization of two thesis apparently opposed to each other, namely, the infinity of God's perfection and the existence of other perfections than that. To do so, in the first place, the study presents the historical context; secondly, it shows the sense of the difficulty or "aporia"; thirdly, it explains their ideas concerning the usual concepts of pure and mixed perfections and of formal and eminent modes of possessing a perfection; finally, it shows the way in which they deal with a question that obliges to face the problem in a radical way, criticizing the solution by Durand de Saint Pourçain.