Browsing by Author "Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- ItemCo-located single display collaborative learning for early childhood education(2013) Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Nussbaum Voehl, Miguel; Weitz, Jaun F.; López, Ximena; Mena, Javiera; Torres, Alex
- ItemCollaboration between special education teacher and math teacher to promote argumentation in the mathematics classroom(2019) Peña Rincón, Pilar Alejandra; Solar Bezmalinovic, Horacio; San Martín, Constanza; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Treviño Villarreal, Juan Ernesto
- Item¿Cómo mejorar las prácticas progresivas en la formación inicial docente? Sugerencias de distintos actores.(2023) Gómez Nocetti, Viviana De Lourdes; González Vallejos, María Paz; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Guzmán Córdova, Pilar; Red de Estudios Latinoamericanos en Educación y Pedagogía (RELEP)Buscando coincidencia entre actores, se solicitó a los coordinadores de práctica, a los supervisores y a los estudiantes en proceso de prácticas de cinco universidades chilenas, acerca de sus sugerencias para mejorar las prácticas progresivas que les ofrecen los programas de formación. La técnica de análisis temático permitió reconocer las principales áreas de preocupación, encontrando coincidencias respecto a la elección de centros, una progresión más clara y formación de supervisores y mentores.
- ItemDiscusiones y argumentación en la enseñanza de las ciencias: prácticas y desafíos docentes(2024) Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Candido Vendrasco, Natalia; Arriagada Jofré,Victoria PazLas discusiones científicas en aulas escolares a escala global son recientes y escasas, donde la enseñanza presenta patrones poco productivos de interrogación-respuesta-evaluación. Saber qué puede facilitar discusiones y argumentación en las aulas de ciencias es de alta relevancia. Este estudio revisa sistemáticamente la literatura y encuentra que dichas prácticas tienen propósitos dialógicos/interactivos, asignan papeles y especifican estructuras de participación, discursos y prácticas docentes. Los estudios también identifican desafíos para la facilitación de discusiones científicas en el currículum, la formación y las creencias docentes. Se sugieren, entre otras, implicaciones para la formación docente, inicial y continua, como la inclusión explícita de la argumentación científica y fortalecimiento diciplinar en ciencias, trabajando también sobre sus creencias.
- ItemEnacting the features of effective teacher professional development programs in a 5-year implemented workshop(2025) Peri Rubio, Armando José; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Cabezas Gazaga, VerónicaThis study examines the evolution of structural and effective features of a Teacher Professional Development Program (T-PDP) in Chile over a 5-year period, drawing on Desimone’s and Kennedy’s frameworks for effective T-PDPs. The program, called ARPA, was designed to enhance mathematical problem-solving skills in in-service teachers, has undergone continuous adaptation based on both theoretical models and participant feedback. Through content analysis of workshop materials and an in-depth interview with a key program member, this research explores how ARPA has integrated active learning, a content-specific focus, and teacher collaboration, while aligning with national educational standards. The findings highlight the program’s commitment to continuous improvement, adapting its structure and content to meet emerging educational challenges. This study provides valuable insights for designing and implementing T-PDPs, emphasising the importance of a robust theoretical foundation combined with a flexible, responsive approach to evolving educational needs.
- ItemFondo para la mejora y la innovación de la docencia(2023) Ruz Ruz, Cristián Daniel; Rueda, Eduardo J.; Labarca Encina, Rafael; Hormazabal Reed, Ximena Alejandra; Alvarez Aguilera, Carolina Soledad; Calvo, Cristián ; Ramírez Venegas, Cecilia; Mourgues Álvarez, Claudio Enrique; Diaz Alvarez, Pamela Alejandra; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; González Oneto, Humberto; Grass, Milena; Avello Saez, Daniela Margot; Huerta, Felipe A.; Badillo Tello, Aurora; Estrada Fuentes, Barbara Lucia Paz; Rojas Guerrero, Mabel Natalia; Rojas Bruna, Carlos Eduardo; Bergamini Ladrón de Guevara, Kay Joaquín; Marques Rosa, Maria De La Luz; Ayala Arancibia, Pamela; Pena Rincon, Pilar Alejandra; Strasser Salinas, Katherine; Hecht Marchant, Romy Stephanie; Farías Cancino, Angélica Margarita; Flores Espinoza, Claudia Carolina; Marchant Araya, María Paola; Rivera Mercado, Solange; Rojas Sobarzo, Loreto Ester; Espinosa Repenning, Alejandra Andrea; Massone Moya, Francisca Beatriz; Centro de Desarrollo Docente UC (Chile)El Fondo para la Mejora y la Innovación de la Docencia (FONDEDOC) tiene por objetivo apoyar, facilitar y visibilizar proyectos, investigaciones, propuestas o soluciones de innovación, que den respuesta a una necesidad o problema en el proceso de enseñanza aprendizaje.A continuación, conocerás los 30 proyectos ganadores del año 2023, y el desarrollo de sus propuestas de innovación.
- ItemImpacts of a practice-based professional development program on elementary teachers facilitation of and student engagement with scientific argumentation(2019) Osborne, Jonathan F.; Borko, Hilda; Fishman, Evan; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Berson, Eric
- ItemSupporting Students' Learning Practices: Redefining Participation and Engagement(2019) Goldin, S.; O'Neill, M. K.; Naik, S. S.; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía
- ItemTeacher Facilitation of Elementary Science Discourse after a Professional Development Initiative(2021) Borko, Hilda; Gómez Zaccarelli, Florencia Sofía; Reigh, Emily; Osborne, JonathanThis article reports on changes in science discourse practices of four teachers who participated in an extended professional development (PD) program. Teachers were selected for their different patterns of improvement in the quality of their classroom discourse during their participation in the program. Analyses of their practices to support student discourse focused on "talk structures" and "teacher talk moves," identified through fine-grained coding of these lesson features in classroom videos. All teachers increased their use of interactive talk structures and the cognitive demand of the talk moves they used while facilitating discussion. At the same time, there was considerable diversity in their improvements. Analyses of interviews and surveys indicate that they adopted pedagogical tools introduced in the PD program. We discuss the relationship between changes in their practice and features of the PD and suggest implications for PD and research.