• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Espoz Lazo, Sebastián Ignacio"

Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Effectiveness of Teaching Mini Handball through Non-Linear Pedagogy in Different Socioeconomic Contexts: A Pilot Study
    (2022) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Farías Valenzuela, Claudio; Reyes Contreras, Víctor; Ferrero Hernández, Paloma; Giakoni Ramírez, Frano; Tapia Zavala, Mauricio; Duclos Bastías, Daniel; Valdivia Moral, Pedro
    Mini handball is among the sports included as part of school physical education in Chileto improve children’s motor skills and to motivate their adherence to a healthy and active lifestylein response to concerns about this country’s high level of childhood obesity. To this end, non-linearpedagogy (NLP) has been used to develop motor skills through mini handball in the school context.However, socioeconomic differences that influence the development of children’s motor skills havenot been considered to determine whether the methodology applies to everyone. The aim of thepresent observational study is to describe and compare the effectiveness of the previously appliedNLP methodology in two contrasting socioeconomic contexts to determine whether it helps todevelop motor skills through mini handball in both school contexts. The Levine test was usedto determine the homogeneity of the variances (p < 0.05), as the distribution of the data was notnormal. The Kruskal–Wallis H statistical test was used to analyse within-group data. Additionally,the Mann–Whitney U test was applied for comparisons between groups. The results show significantimprovements in the acquisition of the expected motor skills specific to mini handball. Additionally,a shortening of the gap was evidenced between the groups during the training process, with nosignificant differences at the end of the progression. Therefore, the investigated NLP is equally aseffective for schoolchildren in two opposite socioeconomic contexts.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Eficacia del sistema de retroalimentación en tiempo real en la práctica profesional de estudiantes de educación física
    (2025) Hinojosa-Torres, Claudio; Zavala-Crichton, Juan Pablo; Hurtado-Guerrero, Macarena; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Farías-Valenzuela, Claudio; Valdivia-Moral, Pedro; Araya-Hernández, Anthony; Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo
    Introducción: La práctica profesional constituye un componente fundamental en la formación docente, ya que facilita la integración de conocimientos teóricos y prácticos. Sin embargo, los estudiantes en esta etapa enfrentan diversos desafíos debido a su limitada experiencia pedagógica, los cuales no siempre se resuelven positivamente. La retroalimentación, especialmente en tiempo real, es crucial para abordar estas dificultades mediante correcciones inmediatas y ajustes efectivos. Objetivo: Analizar la eficacia del sistema de retroalimentación en tiempo real en el desempeño de la práctica profesional de estudiantes de pedagogía en educación física. Método: Esta investigación cualitativa fue diseñada como un estudio piloto de viabilidad. La muestra, seleccionada intencionalmente, estuvo compuesta por cuatro estudiantes de pedagogía en educación física de una universidad de la región de Valparaíso, Chile. Se utilizaron intercomunicadores GoRef® para el desarrollo del estudio. Con el objetivo de conocer la percepción de los estudiantes sobre la eficacia del sistema de retroalimentación se aplicó una entrevista semiestructurada con cuatro preguntas, cuyo análisis se llevó con el software Atlas.ti 24. Resultados: Se generaron cuatro grupos de códigos que muestran: a) el valor de la retroalimentación en tiempo real; b) la importancia de la comunicación para mejorar la praxis pedagógica; c) las tensiones generadas por el Sistema de retroalimentación en la práctica; y d) el reconocimiento de aspectos positivos y áreas de mejora para la implementación del sistema de retroalimentación. Conclusiones: El sistema de retroalimentación mejora el desempeño en la práctica profesional de estudiantes de pedagogía en educación física, promoviendo comunicación efectiva con el profesor tutor. Además, permite recolectar información clave para diseñar un protocolo de aplicación, fortaleciendo el proceso formativo y optimizando la interacción durante la práctica profesional.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Escuelas especiales de Chile. ¿Responsables del desarrollo de la condición física-funcional para la inclusión laboral de personas con discapacidad intelectual?
    (2021) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio
  • No Thumbnail Available
    Item
    Evaluación de competencias en la formación inicial docente en Educación Física: revisión sistemática
    (Springer, 2025) Hinojosa-Torres, Claudio; Blazquez-Sanchez, Domingo; Barahona-Fuentes, Guillermo; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Zavala-Crichton, Juan Pablo; Hurtado-Guerrero, Macarena; Cerda-Miranda, Lissette; Valdivia-Moral, Pedro; Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo
    Introducción: La evaluación de competencias en la formación de docentes de educación física es fundamental para desarrollar habilidades esenciales en el ejercicio profesional. Estas competencias incluyen conocimientos técnicos, habilidades prácticas y un enfoque integral que abarca dimensiones pedagógicas y éticas. La diversidad en las competencias refleja la pluralidad de enfoques adoptados por las instituciones de educación superior, que priorizan diferentes áreas para responder a las demandas del sistema escolar actual. Objetivo: Analizar los tipos de competencias evaluadas durante la formación de profesores de educación física. Método: Se realizó una revisión sistemática siguiendo la declaración PRISMA, abarcando artículos en las bases de datos WoS, Scopus, Sportdiscus y ERIC, hasta julio de 2024. Los estudios se seleccionaron en función de criterios específicos de inclusión. Resultados: De un total de 820 estudios identificados, 38 cumplieron con los criterios de inclusión y fueron clasificados en siete categorías principales: a) Competencias comunicativas; b) Competencias tecnológicas y digitales; c) Competencias didácticas y pedagógicas; d) Competencias personales y socioemocionales; e) Competencias en inclusión y adaptación a contextos diversos; f) Competencias de identidad profesional y ética; y g) Competencias evaluativas y de retroalimentación. Conclusión: La priorización de competencias pedagógicas y socioemocionales en la formación de docentes de educación física fomenta un enfoque integral que genera una formación equilibrada y adaptable, promoviendo un desempeño eficaz en contextos educativos diversos.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Evaluación de competencias en la formación inicial docente en Educación Física: revisión sistemática
    (2025) Hinojosa-Torres, Claudio; Blazquez-Sanchez, Domingo; Barahona-Fuentes, Guillermo; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Zavala-Crichton, Juan Pablo; Hurtado-Guerrero, Macarena; Cerda-Miranda, Lissette; Valdivia-Moral, Pedro; Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo
    Introducción: La evaluación de competencias en la formación de docentes de educación física es fundamental para desarrollar habilidades esenciales en el ejercicio profesional. Estas competencias incluyen conocimientos técnicos, habilidades prácticas y un enfoque integral que abarca dimensiones pedagógicas y éticas. La diversidad en las competencias refleja la pluralidad de enfoques adoptados por las instituciones de educación superior, que priorizan diferentes áreas para responder a las demandas del sistema escolar actual. Objetivo: Analizar los tipos de competencias evaluadas durante la formación de profesores de educación física. Método: Se realizó una revisión sistemática siguiendo la declaración PRISMA, abarcando artículos en las bases de datos WoS, Scopus, Sportdiscus y ERIC, hasta julio de 2024. Los estudios se seleccionaron en función de criterios específicos de inclusión. Resultados: De un total de 820 estudios identificados, 38 cumplieron con los criterios de inclusión y fueron clasificados en siete categorías principales: a) Competencias comunicativas; b) Competencias tecnológicas y digitales; c) Competencias didácticas y pedagógicas; d) Competencias personales y socioemocionales; e) Competencias en inclusión y adaptación a contextos diversos; f) Competencias de identidad profesional y ética; y g) Competencias evaluativas y de retroalimentación. Conclusión: La priorización de competencias pedagógicas y socioemocionales en la formación de docentes de educación física fomenta un enfoque integral que genera una formación equilibrada y adaptable, promoviendo un desempeño eficaz en contextos educativos diversos.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Exergames as a tool for improving muscular fitness, cardiorespiratory fitness, and body composition in children and adolescents: a systematic review
    Solar Figueroa, Vaitiare; Soto San Martín, Alejandro; Ferrero-Hernández, Paloma; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Marín-Guajardo, Cecilia; Farías Valenzuela, Claudio; Poblete-Aro, Carlos
    Introduction: over 80% of children and adolescents fail to meet physical activity recommendations, leading to declines in muscular and cardiorespiratory fitness and rising obesity rates. Exergames—digital games requiring physical movement—are a promising tool to promote activity in youth.Objective: to determine the effects of exergames on muscular fitness, cardiorespiratory fitness,and body composition in children and adolescents.Methodology: a search was conducted in Web of Science, Scopus, CINAHL, and PubMed databases, including randomized controlled trials published in the last 10 years. Studies were excluded if they involved participants with disabilities or used exergames for rehabilitation orhospital-based interventions.Results: a total of ten studies were included: three out of five studies reported improvementsin muscular fitness, seven out of nine in cardiorespiratory fitness, and five out of nine in bodycomposition. The most effective interventions occurred 2–3 times per week, for 40–60 minutesper session, over at least 12 weeks.Discussion: while outcomes are promising, differences in study design, duration, and assessment tools may have affected consistency across results.Conclusion: exergames appear effective for improving health-related fitness in children and adolescents, providing a fun and accessible way to increase physical activity through technology.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Impact of Training Interventions on Physical Fitness in Children and Adolescent Handball Players: A Systematic Review and Meta-Analysis
    (MDPI, 2025) Barahona-Fuentes, Guillermo; Hinojosa-Torres, Claudio; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Zavala-Crichton, Juan Pablo; Cortés-Roco, Guillermo; Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo; Alacid, Fernando
    Introduction: The developmental stage of handball training is critical for the enhancement of physical fitness. However, there is considerable methodological variability in the interventions implemented to improve performance in children and adolescents. Objective: This paper examines the characteristics and effectiveness of physical training interventions on fitness components in youth handball players through a systematic review and meta-analysis. The review identifies and classifies the types of strategies and training modalities used, while the meta-analysis quantifies their effects on physical performance. Methods: A systematic search was conducted in the databases Web of Science, Scopus, SPORTDiscus, PubMed, and MEDLINE, identifying 61 studies. Of these, fifty-three were included in the systematic review and eight met the criteria for the meta-analysis. The analysis focused on interventions targeting 787 participants aged 8 to 18 years (15.4 mean) and addressing various components of physical fitness. The methodological quality and risk of bias were assessed using the Cochrane Risk of Bias Tool. Results: The meta-analysis revealed significant and positive effects of the interventions on physical performance. Plyometric training was associated with improvements in peak power (SMD = 1.41; 95% CI: 0.91 to 1.91), sprint performance (SMD = −1.27; 95% CI: −1.93 to −0.62), and jump ability (SMD = 3.69; 95% CI: 3.21 to 4.17). Resistance band training also showed a positive impact on jump height (SMD = 1.56; 95% CI: 1.25 to 1.86) and agility (SMD = 0.42; 95% CI: 0.19 to 0.65). Heterogeneity ranged from low to moderate across outcomes. Conclusion: Plyometric and resistance band training interventions are effective strategies to enhance physical fitness in young handball players. These findings provide a scientific basis for designing evidence-based training programs aimed at comprehensive physical development during formative athletic stages.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Instrumentos y estrategias de evaluación auténtica en Educación Física escolar: una revisión sistemática
    (2025) Hurtado-Guerrero, Macarena; Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Yáñez-Sepúlveda, Rodrigo; Soto-González, Mario; Castro-Dávila, Andrea; Galeano-Rojas, Dilan; Valdivia-Moral, Pedro; Hinojosa-Torrres, Claudio
    La evaluación auténtica se ha consolidado como una estrategia clave al proponer instrumentos y situaciones que reflejan fielmente las demandas, contextos y complejidades de la práctica real. Sin embargo, su implementación en la práctica docente presenta tensiones vin-culadas a la calidad de los instrumentos, la formación del profesorado y las condiciones institUcionales. Objetivo: Analizar cómo se materializa la evaluación auténtica en la Educación Física escolar, con énfasis en los instrumentos y estrategias empleadas por los docentes, así como en los fac-tores que condicionan su aplicación.Metodología: La búsqueda se realizó en Web of Science, Scopus, SPORTDiscus y ERIC, siguiendo la guía PRISMA 2020, lo que permitió seleccionar 11 estudios empíricos. Se aplicaron criterios de inclusión con enfoque SPIDER. La calidad metodológica de los estudios seleccionados se desarrolló mediante la herramienta QATSDD.Resultados: Los resultados muestran que la evaluación auténtica se expresa principalmente mediante rúbricas, observación situada en el juego, portafolios y proyectos integradores. No obstante, persisten limitaciones en la validez y fiabilidad de los instrumentos, así como una co-bertura insuficiente de las dimensiones socioemocionales y ciudadanas.Conclusiones: Esta revisión aporta evidencia inédita al identificar la brecha entre el discurso favorable a la evaluación auténtica y su implementación real en contextos escolares, subra-yando la necesidad de validar instrumentos, fortalecer la alfabetización evaluativa docente y generar apoyos institucionales que aseguren la sostenibilidad de estas prácticas
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Modern Handball: A Dynamic System, Orderly Chaotic
    (2025) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Hinojosa Torres, Claudio
    Background: Handball is conceptualized as a complex dynamic system characterized by emergent behaviors, non-linearity, attractors, and self-organization, influenced by players’ interactions, environmental conditions, and tactical elements. This perspective emphasizes the importance of communication, adaptive strategies, and modern teaching methods like Non-linear Pedagogy for improving technical-tactical behaviors, advocating for a multidisciplinary approach to deepen its understanding. Thus, this narrative review aims to explore how modern theories and approaches can be integrated to provide a deeper understanding of handball’s complexity from a broad and multidisciplinary perspective. (2) Methods: A narrative review approach was employed to integrate key concepts such as chaos theory, self-organization, and non-linear pedagogy as they apply to the game’s technical-tactical dynamics. The methodology involved a comprehensive literature review to identify how emergent perceptual and social interactions influence collective performance. (3) Results: Findings indicate that team performance is not solely dependent on individual skills but on their capacity for synchronization, adaptation, and self-organization in response to competitive demands. Communication and internal cohesion emerged as critical factors for adjustment and autonomous decision-making, framed within Luhmann’s social systems theory. (4) Conclusions: The conclusions suggest that training methodologies should incorporate non-linear approaches that promote self-organization, adaptability, and player autonomy. This multidisciplinary perspective offers a deeper understanding of handball and highlights its applicability to other team sports, maximizing performance through an integrative analysis of social, philosophical, and communicative components.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Modern Handball: A Dynamic System, Orderly Chaotic
    (Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2025) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Hinojosa Torres, Claudio
    Background: Handball is conceptualized as a complex dynamic system characterized by emergent behaviors, non-linearity, attractors, and self-organization, influenced by players’ interactions, environmental conditions, and tactical elements. This perspective emphasizes the importance of communication, adaptive strategies, and modern teaching methods like Non-linear Pedagogy for improving technical-tactical behaviors, advocating for a multidisciplinary approach to deepen its understanding. Thus, this narrative review aims to explore how modern theories and approaches can be integrated to provide a deeper understanding of handball’s complexity from a broad and multidisciplinary perspective. (2) Methods: A narrative review approach was employed to integrate key concepts such as chaos theory, self-organization, and non-linear pedagogy as they apply to the game’s technical-tactical dynamics. The methodology involved a comprehensive literature review to identify how emergent perceptual and social interactions influence collective performance. (3) Results: Findings indicate that team performance is not solely dependent on individual skills but on their capacity for synchronization, adaptation, and self-organization in response to competitive demands. Communication and internal cohesion emerged as critical factors for adjustment and autonomous decision-making, framed within Luhmann’s social systems theory. (4) Conclusions: The conclusions suggest that training methodologies should incorporate non-linear approaches that promote self-organization, adaptability, and player autonomy. This multidisciplinary perspective offers a deeper understanding of handball and highlights its applicability to other team sports, maximizing performance through an integrative analysis of social, philosophical, and communicative components.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Physical Activity in Immersive Virtual Reality: A Scoping Review
    (2023) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio
    Physical activity has benefits for health, but many adolescents are inactive. However, video games such as Immersive Virtual Reality (IVR) have grown in popularity as a leisure activity among young people, allowing them to manipulate objects in virtual environments increasing the practice of physical activity. The evidence indicates that the interest in physical activity through IVR is greater than in traditional methods, and different experiences have been reported. However, few studies indicate the sample evaluated, the effects found, or the IVR instruments used. Due to this, is the aim of this study is to identify the publications referring to IVR and physical activity, characterize them, and present the obtained main findings. For this, the guidelines described in the PRISMA-ScR for scoping reviews were applied. After the use of the inclusion and exclusion criteria, eight articles were included. Results show evidence regarding physiological outcomes, perceptual variables, interest and enjoyment, and psychological effects regarding physical activity through IVR. Additionally, the use of different devices and their prescriptions are explored. It is concluded that there is interest from the scientific community for the practice of physical activity through IVR, as well as for its application for the maintenance of active habits. This is important as it positions IVR as a method that can be a more experiential and effective way to develop and maintain a healthy lifestyle.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Precision or adaptability? Contrasting effects of linear and non-linear pedagogy models in handball instruction
    (2025) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Masoud Rahmati, Arani; Hinojosa-Torres, Claudio ; Farías-Valenzuela, Claudio; Zadeh, Jalal Dehghani
    Introduction: Research in physical education increasingly compares linear and non-linear teaching for invasion games. The present study examined how these frameworks affect technical execution and game-based decision-making in handball. Methods: A quasi-experimental pretest–posttest study (5 weeks) assigned students to a Linear model (progressive, repetitive practice) or to Non-Linear Pedagogy (ecological dynamics, task representativeness). Technical skills were measured with the Zinn Handball Skills Battery and the Johanson Ability Test; tactical performance with the Game Performance Assessment Instrument in representative scenarios. Inter-rater reliability was established among independent observers. Results: Both groups improved technical execution from pre- to post-test. The Linear group showed greater gains in precision-based tasks (passing, shooting), whereas the Non-Linear group improved more in tactical dimensions (decision-making, off-the-ball support). ANOVA indicated significant main effects of time but no group × time interaction; intra- and inter-group contrasts revealed differentiated developmental patterns. Discussion: Findings suggest complementary strengths: linear instruction favors technical refinement, whereas non-linear approaches promote adaptability, perception–action coupling, and context-sensitive responses.Conclusion: Educators should adopt flexible, learner-centred programming integrating both models to align with learners' developmental needs
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Tipos de instrumentos para la evaluación de competencias en la formación de profesores de educación física: revisión sistemática
    (2025) Espoz Lazo, Sebastián Ignacio; Hinojosa-Torres, Claudio; Blázquez-Sánchez, Domingo; Barahona-Fuentes, Guillermo; Sanhueza-Mancilla, Claudio; Zavala-Crichton, Juan Pablo; Hurtado-Guerrero, Macarena; Escobar-Jara, Natalia; Yanez Sepulveda, Rodrigo Ignacio
    La evaluación de las competencias en la formación de futuros profesores de educación física es clave para garantizar su preparación y la calidad de su futuro desempeño profesional. Existen diversos métodos que permiten medir estas competencias, los cuales son fundamentales para entender el desarrollo de habilidades específicas en el ámbito educativo y su impacto en la práctica docente. El estudio tuvo por objetivo analizar los tipos de instrumentos empleados en la evaluación de competencias durante el proceso formativo de futuros profesores de educación física. Se realizó una revisión sistemática de artículos publicados, abarcando todos los años disponibles hasta el momento de la búsqueda (agosto 2024) en las bases de datos Wos, Scopus, Sportdiscus y ERIC. La revisión siguió la declaración PRISMA. De un total de 820 estudios, se identificaron 33 documentos relevantes que fueron clasificados en cuatro categorías: a) Cuestionarios / encuestas; b) Rúbricas; c) Escalas de observación; y d) Test de conocimientos. La revisión resalta que cuestionarios y rúbricas, aunque comunes, son insuficientes para evaluar competencias en la formación de profesores de educación física. Esto evidencia la necesidad de herramientas más dinámicas, como simulaciones, estudios de caso o evaluaciones basadas en el desempeño de habilidades. Además, combinar cuestionarios con métodos que capten el desempeño en contextos reales mejora la precisión de la evaluación y ofrece una visión más completa del desarrollo docente

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback