Publicaciones académicas
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Esta colección incluye artículos de profesores de la Pontificia Universidad Católica de Chile, publicados en revistas nacionales y extranjeras.
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- ItemA new world: Ethics of Sacrifice and asubjective phenomenology. Jan Patocka(2018) Pommier, Éric
- ItemA note on metaphysics and embriology.(2007) Gómez-Lobo, Alfonso
- ItemA Problem for Natural-Kind Essentialism and Formal Causes(Taylor & Francis Ltd., 2021) Alvarado Marambio, José Tomás; Tugby, Matthew
- ItemA Processive View of Perceptual Experience(2016) Sanhueza Rodríguez, Sebastián
- ItemA propósito del alcance de las interpretaciones funcionalistas de la psicología aristotélica y del carácter causal del alma(2009) Boeri, Marcelo D.In this essay I argue that there are no reasons to believe that Aristotle would have agreed with psychological functionalism, i.e. the thesis maintaining that the identity of a mental state is determined by its causal relations with sensorial stimuli, other mental states or conduct. From such a general characterization it follows that the mental states are "multiply realizable'', as they can occur in different systems under the only condition that such systems perform their functions properly. In § 2 seven arguments, some textual and others conceptual, are offered against the funcionalist interpretation of Aristotle's psychology In § 3 I try to show that the Aristotelian "functionalism'' can be perfectly understood without assuming some basic premises of contemporary funcionalism; in § 4 I briefly deal with the difficulty that some contemporary approaches have to attribute causal powers to the mind, and I contrast such a view with the causal role of certain psychic states in the Aristotelian psychology.
- ItemAbsolutez y relatividad del cristianismo.(2008) Noemi Callejas, Juan
- ItemLa actualidad de la lógica de Aristóteles.(2006) Correia, Manuel
- ItemActualidad de la phrónesis aristotélica.(2003) Covarrubias Correa, Andrés
- ItemActualizaciones del concepto hegeliano de reconocimiento(2010) Maza Samhaber, Luis Mariano de la
- ItemAdam Smith on morality, justice and the political constitution of liberty(2008) Carrasco Barraza, María AlejandraThis paper proposes that the particular moral point of view embodied in Adam Smith's ethics, which ultimately follows a model based on the determination of justice, enables him to introduce impartiality as a measure for every virtue, and to posit the equal dignity of all human beings as the justification of his ethics. This moral viewpoint, which I here call the `sympathetic-impartial perspective', is naturally learned by human beings in the course of socialization through the ongoing interaction between the innate impulse to sympathize and practically-informed reason. Moreover, this particular perspective creates a bridge between Smith's moral and political theories, shedding new light upon the moral foundations of his `system of natural liberty'
- ItemAdolf Loos : contra el proyecto.(2001) Crispiani, Alejandro
- ItemAfectividad, vulnerabilidad y límites de la razón científica(Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador, 2022) Gazmuri Barros, María del RosarioEste trabajo analiza la noción de racionalidad propia de nuestra cultura, marcada por el paradigma científico. Según este, la razón tiene la capacidad de descifrar las leyes inscritas en la realidad de manera ‘clara y distinta’ con el fin de dominar esa misma realidad, y transformar aquello que lee. Esta formulación lleva al no reconocimiento del propio límite del ser humano. El objetivo primero de este trabajo es la comprensión de la razón desde un nuevo paradigma. El segundo, estudiar la conexión de la cuestión de la afectividad con la esencial vulnerabilidad del ser humano y las consecuencias de esto en la acción moral. El escrito está estructurado en cinco apartados. En el primero, se analizará la noción de razón tal como es concebida desde el modelo de las ciencias. El segundo se centrará en las consecuencias que dicha noción ha tenido en nuestra cultura. El tercer apartado estudia la cuestión que engrana todas las demás: la recuperación del valor cognoscitivo de los afectos, para, a partir de esta recuperación replantear, en el cuarto apartado, la cuestión del uso práctico de la razón y la acción moral. Por último, se propone el modelo de la obra de arte como posibilidad de reencuentro con las dimensiones del ser humano silenciadas por la noción cientificista de verdad.
- ItemAfirmación originaria, Apropiación de sí y Atestación: tres ejes para una hermenéutica de la recepción en Paul Ricœur(2017) Contreras Tasso, Beatriz EugeniaThe hermeneutic widening of Paul Ricœur’s phenomenological philosophy determines a methodical turn inspired by a problem whose dominant nucleus is man as a capable subject. Nevertheless, this capacity must be deciphered by exploring the mediations in which man seeks to understand himself. The reading hypothesis of this study holds thatreception, a topic of phenomenological origin, has a hermeneutic plasticity that gives Ricœur exploration keys of some essential knots of his onto-anthropology. The three main concepts through which the role of reception is evaluated make up original affirmation, self-appropriation and attestation. This examination highlights, finally, the unfolding of a hermeneutics which, in its mature stage, is marked by the endless reception of the other.
- ItemAgnosticismo modal(2008) Alvarado Marambio, José TomásThis work presents modal agnosticism as a new program in modal metaphysics. The modal agnostic believes only in the existence of the actual world and no other. He preserves, nonetheless, the realist semantics for modal statements and the analyses proposed by the realist of modal concepts. If we grant the modal agnostic knowledge of (i) logical facts, (ii) semantic facts, and (iii) facts about the actual world, he or she can replicate a large part of the capacities of the realist has for asserting modal propositions. Here it is argued that logical knowledge seems to be —at least prima facie— a form of modal knowledge. It is reasonable, then, to suppose that the knowledge claimed by the agnostic is also knowledge of possibilities. Modal agnosticism is a position that seems to be unstably situated between a form of outright modal realism, on the one hand, and a radical and unfeasible form of agnosticism, on the other
- ItemAgustinismo y escolástica en el pensamiento de Fray Luis de León: la cuestión de la imagen de Dios en el hombre(2019) Orrego Sánchez, SantiagoThis study defends the thesis that Thomist scholasticism constitutes an element of substantive relevance not only in the scholastic lessons of Fray Luis, but also in his biblical exegesis and in his Spanish prose writings. In order to show this, in the first place, some features of Thomist scholasticism are clarified and it is pointed out that, in some fundamental aspects, it is a peculiar modulation of the platonic-augustinian tradition which also includes an Aristotelian-oriented rectification regarding the relevance of the body and the sense perception. Secondly, as a mean for contrasting the general hypothesis of the work, three works by Fray Luis are examined regarding their interpretation of man as image of God
- ItemÁLGEBRAS DE UNIVERSALES(Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Instituto de Investigaciones Filosoficas, 2024) Alvarado Marambio, José TomásSeveral philosophers have proposed an "algebraic" view of universals according to which there are operations from universals to universals. It is not obvious, nevertheless, how those operations should be interpreted, and what impact they have for the conditions of identity of universals. There are two main interpretations of the algebra of universals. On one hand, it has been interpreted as ways to "construct" complex universals. On the other hand, it has been interpreted as "morphisms" or "mappings", but not as something that "builds" complex universals from others more basic. In this paper, the comparative advantages of both conceptions are assessed and reasons are offered to prefer the second conception.
- ItemAlgunos rasgos de la ontología de la historia propuesta por Bernhard Welte y sus desafíos para la teología.(2011) Silva Soler, Joaquín
- ItemAlma aristotélica y mente contemporánea : divergencias y convergencias de un problema difícil(2020) Boeri, Marcelo D.El propósito de este ensayo es mostrar algunos puntos de acuerdo y desacuerdo entre la teoría aristotélica del alma y algunas discusiones contemporáneas de la mente. Primero, discuto algunos aspectos importantes del modelo psicológico de Aristóteles; para aclarar su argumento, mostraré el valor de algunos de los principios metafísicos aristotélicos básicos (materia-forma, potencia-acto) en el dominio psicológico. Luego regresaré a la discusión de algunas lecturas contemporáneas de la psicología aristotélica y procuraré mostrar por qué, al menos algunos aspectos de dicha psicología, todavía pueden tomarse seriamente y por qué (siguiendo los rótulos habitualmente empleados en la filosofía de la mente contemporánea) es susceptible de ser leída desde perspectivas diferentes.
- ItemAlma Humana y Evolución(1999) Vicuña, Rafael
- ItemAlma, mente y vida: ¿qué tiene Aristóteles para decirnos en la era digital?(2020) Boeri, Marcelo D.Este articulo discute algunos aspectos de la psicología aristotélica e intenta mostrar algunos puntos de acuerdo y desacuerdo entre la teoría aristotélica del alma y algunos debates contemporáneos de la mente. Muestro brevemente cómo algunos estudiosos de Aristóteles han leído su psicología partiendo de algunos supuestos de la filosofía de la mente contemporánea. Después de tratar muy resumidamente algunos aspectos importantes del modelo psicológico de Aristóteles, indico por qué algunas de sus ideas y puntos de vista todavía pueden tomarse en serio, y por qué (siguiendo los rótulos habitualmente empleados en la filosofía de la mente contemporánea) dicha psicología puede ser leída desde perspectivas diferentes.