Browsing by Author "Díaz Bórquez, Daniela"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemClient Violence Against Educational Workers: A Systematic Review(2025) Calderon Orellana, Magdalena; Díaz Bórquez, Daniela; Calderón, PedroClient-initiated workplace violence in educational settings is a global issue affecting both teaching and non-teaching employees, such as instructional assistants, counselors, and administrators, among other school workers. Although studies on violence in educational settings have primarily focused on students, there has been growing interest in examining violence against teachers and, more recently, against teaching assistants and other educational professionals. This systematic review aims to analyze studies from diverse educational settings to examine the characteristics, causes, effects, and coping strategies associated with violence perpetrated by students, parents, or guardians, with the goal of informing and advancing prevention strategies. Following the PRISMA 2020 guidelines, a systematic literature review was conducted, analyzing studies across various educational environments to examine the characteristics, causes, effects, and coping strategies of violence perpetrated by students, parents, or guardians. This review revealed a significant prevalence of physical, psychological, and verbal assaults. However, most studies originated from Anglo-Saxon contexts, limiting their generalizability to diverse cultural and educational settings. The lack of research in other languages and in underrepresented regions highlights critical gaps in understanding this issue globally. The revision conclude that workplace violence in educational settings demands urgent and comprehensive responses involving all stakeholders. Implementing targeted prevention strategies and fostering a culture of respect are essential to ensure safe and healthy learning environments.
- ItemClient violence towards childcare workers: a systematic literature review(2023) Díaz Bórquez, Daniela; Calderón Orellana, Magdalena; Inostroza Correa, Alejandra; Varas González, GonzaloClient violence against childcare workers is a relevant problem due to its impact on their well-being and the service they provide due to their significant role in the child protection process. This study explored violence against childcare workers using a systematic literature review. PubMed, Science Direct, ResearchGate, and Google Scholar were searched for studies that included the words workers, childcare workers, child protection workers, social workers, user violence, client violence, child violence, parental violence, client aggression, client-perpetrated violence, residential childcare, childcare centres, and/or child protection centres. A total of twenty studies were included. Most studies described violent incidents, often directly involving children or their parents. The results indicate that the effects of violence significantly impact the life and well-being of workers and those workers and organizations naturalize it. It is necessary to advance in the denaturation of violence in the workplace and agree on a violence definition to implement preventive measures such as induction, training, and supervision.
- ItemConocimientos, habilidades y actitudes requeridos para la supervisión institucional de prácticas de estudiantes de Trabajo Social(2024) Calderón Orellana, Magdalena Pilar; Díaz Bórquez, Daniela; Martínez Rubio, María PazLa práctica en la formación de Trabajo Social resulta clave en el proceso de aprendizaje de las estudiantes,14 en tanto es un espacio para desplegar los aprendizajes y desarrollar nuevos conocimientos. En este marco, las supervisoras que reciben estudiantes en sus lugares de trabajo desempeñan un papel fundamental tanto en su formación como en la satisfacción con la práctica, al facilitar y garantizar el aprendizaje efectivo, y fomentar la eficacia de la intervención social que desarrollan las estudiantes. No obstante, a pesar de su importancia, poca atención se ha prestado a explorar el perfil integral de las supervisoras, que abarca sus conocimientos, habilidades y actitudes, con el objetivo de fortalecer el rol. En este marco, el presente estudio buscó examinar el perfil de las supervisoras de campo, con base en las perspectivas obtenidas de estudiantes, profesoras y supervisoras de Trabajo Social. Situado en Chile, el estudio empleó una metodología de investigación mixta, al integrar técnicas como las encuestas estructuradas y las entrevistas. A través de este enfoque riguroso, se lograron identificar los componentes esenciales que constituyen el perfil de una supervisora de campo, y reconocer el imperativo de alinear estos perfiles con los objetivos educativos para fomentar su crecimiento profesional y efectividad.
- ItemPrevención de la Violencia en el Trabajo de Protección Infantil. Guía práctica de prevención de la violencia hacia trabajadores de protección especializada(2024) Díaz Bórquez, Daniela; Calderón Orellana, MagdalenaLa violencia en el trabajo, entendida como la exposición directa a comportamientos negativos y sistemáticos, es un fenómeno creciente con graves implicaciones legales, productivas y de salud pública. Reconociendo este problema, durante el período 2022-2023, se desarrolló el primer estudio de violencia hacia las trabajadoras de protección especializada, financiado por MUTUAL en el marco del Fondo de Investigación e Innovación en Seguridad y Salud en el Trabajo 2023 de la Superintedencia de Seguridad Social de Chile. El estudio confirmó una alta incidencia de violencia en los servicios de protección especializada, afectando mayoritariamente a trabajadoras y educadoras de trato directo. Estos actos violentos, que incluyen gritos, agresiones verbales y daños a instalaciones, se han naturalizado, y las víctimas, ante la desconfianza en el sistema y la minimización de los hechos, muchas veces desisten de denunciar. Asimismo, la investigación permitió construir participativamente un modelo de prevención de la violencia de usuarios en el trabajo de protección, que se traduce en esta guía práctica, validada en etapas iniciales con resultados favorables.La guía práctica contiene antecedentes del problema y orientaciones para implementar, desde una perspectiva organizacional, diferentes estrategias de prevención de la violencia en el trabajo de protección de niños, niñas y adolescentes. Este instrumento espera ser un aporte a las organizaciones y equipos que implementan programas de protección especializada, fortaleciendo la seguridad y bienestar de trabajadoras y trabajadores, requisito primero para garantizar el bienestar de los niños, niñas y adolescentes que están bajo el cuidado del Estado de Chile.
