Browsing by Author "Ariza Bareño, Angel Yefrin"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Didactic and Metatheoretical Characterization of Computational Simulations in Science Education(Springer, 2024) Martín, Eduardo; Ariza Bareño, Angel YefrinContemporary sciences, including the didactics of science, employ computational simulations as tools in their academic endeavors. The construction and application of these simulations are of interest to didactics as they contribute to shaping new perspectives on scientific activity. Consequently, they warrant special attention in conceptualizations of the nature of science. This article presents a specific characterization of Computational Simulations of Science Education (CSSE) at both the didactic and metatheoretical levels. On the didactic front, we highlight the primary scopes and limitations that arise from its implementation in the classroom. Additionally, we explore the distinctions between CSSE and Computational Simulations of the Sciences (CSS) in terms of design and structure. At the metatheoretical level, we argue, drawing mainly from van Fraassen's insights, that CSSE, capable of yielding quantitative data, are accompanied by data models derived from measurement procedures. These models are interconnected and, in turn, intricately linked to the phenomena under investigation. These structures are subsumed within the empirical substructures of theoretical models. We posit that CSSE serve as bridges facilitating the transition toward an understanding of theoretical models and real-world phenomena through their integration into educational activities. In conclusion, this contribution expands, and updates didactic and philosophical conceptions related to the production of contemporary scientific knowledge. This, in turn, offers novel insights into the nature of science for science education.
- ItemModelización para establecer relaciones entre fuerza y movimiento en estudiantes de II Medio(2025) Lopez Codina, Catalina Del Carmen; Olivares Donoso, Ruby Carolina; Ariza Bareño, Angel Yefrin; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónLa comprensión de la relación entre fuerza y movimiento representa una dificultad persistente en la enseñanza de la física escolar. En el contexto de este trabajo, se identificó que los estudiantes presentan concepciones alternativas sobre estos conceptos, las cuales se basan en la experiencia cotidiana y no en un modelo científico. Por ello, se propone una oportunidad de mejora a través del diseño e implementación de una secuencia de enseñanza-aprendizaje (SEA) orientada a la modelización, con el objetivo de promover el refinamiento de los modelos iniciales de los estudiantes y favorecer una comprensión más profunda del modelo mecánica. La secuencia se implementó en un curso de II medio, considerando actividades experimentales, análisis de fenómenos contextualizados y estrategias de metacognición. La propuesta se estructuró en base al ciclo de modelización de Ariza (2024), el cual integra etapas de expresión de modelos, transferencia a otros contextos y reflexión sobre el propio aprendizaje. Los resultados muestran que, tras la implementación de la SEA, los estudiantes lograron construir modelos más sofisticados sobre la relación entre fuerza y movimiento, mejorando su capacidad para explicar fenómenos desde una perspectiva científica. Además, se evidenció una evolución en el uso de conceptos como interacción, aceleración y leyes de Newton, y una mayor disposición a reflexionar sobre su proceso de aprendizaje. Finalmente, se observó un impacto positivo en el desarrollo de habilidades metacognitivas y colaborativas, especialmente en la exposición oral y el trabajo en equipo. De esta forma, la propuesta resulta ser una alternativa efectiva para abordar contenidos disciplinares complejos, fortaleciendo el pensamiento científico escolar desde la modelización.
