Publicaciones académicas
Permanent URI for this community
Esta colección incluye artículos de profesores de la Pontificia Universidad Católica de Chile, publicados en revistas nacionales y extranjeras.
Browse
Browsing Publicaciones académicas by browse.metadata.categoriaods "05 Igualdad de género"
Now showing 1 - 20 of 20
Results Per Page
Sort Options
- ItemActitudes de mujeres hacia la electromovilidad(2024) Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Vecchio, Giovanni; Waintrub, Natan; CEDEUS (Chile)La investigación indaga en la relación entre género y electromovilidad en Santiago de Chile por medio de una encuesta, centrándose en cómo las mujeres adoptan prácticas de movilidad eléctrica en un contexto de carbono neutralidad. El objetivo principal es entender las actitudes de las mujeres hacia la electromovilidad y su disposición a modificar sus hábitos de transporte hacia modos más sustentables. La metodología incluye una encuesta telefónica aplicada a mujeres mayores de 18 años en cuatro comunas de la región metropolitana de Santiago: La Pintana, San Miguel, Ñuñoa y Las Condes, la cual explora sus experiencias y percepciones sobre diferentes modos de transporte eléctrico. Los resultados revelan un uso predominante del metro, el cual ya es un modo eléctrico. Respecto de otros modos eléctricos, aunque existe una conciencia general sobre los beneficios ambientales de la electromovilidad, la adopción de vehículos eléctricos y la bicicleta eléctrica está condicionada por factores económicos, sociales y de infraestructura. Las mujeres en comunas de menores ingresos muestran una alta disposición a adoptar modos eléctricos solo si se superan las barreras económicas y de acceso. Los resultados subrayan la necesidad de políticas inclusivas y equitativas que no solo promuevan la movilidad eléctrica, sino que también aborden las desigualdades existentes en el acceso a tecnologías y mejoren la percepción de seguridad entre las usuarias.
- ItemBarreras percibidas en el proceso de aprendizaje de habilidades de ayuda interpersonal en enfermería(2019) Dois C., Angelina M.; Bravo Valenzuela, Paulina FabiolaIntroducción: La relación de ayuda interpersonal es uno de los pilares del cuidado de enfermería, basándose en la comprensión empática y aceptación incondicional del paciente. El desarrollo de habilidades específicas es fundamental para el establecimiento de relaciones de ayuda efectivas. A pesar de esto, los programas de formación de pregrado en enfermería chilenos, carecen de estrategias para potenciar en los estudiantes dichas habilidades. Objetivo: analizar las barreras percibidas por los docentes y los estudiantes de enfermería para el aprendizaje y enseñanza de habilidades de ayuda en el encuentro clínico. Método: Se realizó un estudio cualitativo descriptivo basado en el análisis de contenido, a través de entrevistas semiestructuradas con docentes de enfermería y grupo focal con estudiantes de una escuela de enfermería chilena. Resultados: Quince docentes y 8 estudiantes participaron en el estudio. Las barreras percibidas por los docentes para enseñar habilidades de ayuda incluyen la falta de formación propia en la temática y la ausencia curricular de contenidos relacionados con esta materia. Para los estudiantes, la subvaloración de estas habilidades por parte de los docentes y la falta de espacios para ejercitarlas, son las principales dificultades para aprender estas habilidades. Conclusiones: Futuras investigaciones podrían explorar las características de intervenciones educativas que faciliten la enseñanza y aprendizaje de estas habilidades, considerando la necesidad de formar a los docentes y de relevar en el currículo y evaluaciones de los estudiantes el componente relacional.
- ItemDisponibilidad léxica de hablantes extranjeros estudiantes de español como segunda lengua en Santiago de Chile: un estudio de las diferencias de sexo(2018) Galdames Jiménez, Angela; Guerrero González, Silvana; Toledo Vega, GloriaEn esta investigación, se analizan las diferencias de sexo en la disponibilidad léxica escrita de los hablantes no nativos de español como segunda lengua en etapa inicial de inmersión, en Santiago de Chile. Con base en los discursos escritos de 17 hombres y 17 mujeres, se identifica el léxico disponible, se cuantifica y se correlaciona su disponibilidad con la variable sexo. Asimismo, se intenta determinar el léxico disponible común a la variable externa sexo con el propósito de facilitar y guiar la adquisición por nivel en los cursos de E/LE. Con este estudio, se intenta comprobar dos hipótesis: por un lado, que hay diferencias en el manejo de léxico disponible escrito entre hombres y mujeres estudiantes de español como segunda lengua y, por otro, que se puede determinar un léxico común a ambos sexos al inicio de la inmersión en Santiago de Chile. El análisis de los datos permite concluir que mientras las mujeres presentan una mayor disponibilidad léxica, los hombres registran una menor disponibilidad con tendencia a la repetición del léxico disponible que utilizan. Además, se comprueba que es factible determinar un léxico común a ambos sexos.
- ItemDiversidad de género y variación lingüística en el español de América: procesamiento de estereotipos y morfología de género en Argentina y Chile(2023) Stetie, Noelia Ayelén; Martínez Rebolledo, Camila; Zunino, Gabriela MarielEn los últimos años, el uso de variantes de lenguaje inclusivo de género se ha extendido considerablemente en las comunidades hispanohablantes. Sin embargo, existen pocos estudios que analicen los usos espontáneos y el procesamiento de estas formas y menos aún que se centren en las variedades de español habladas en América Latina. También hay pocos estudios en español que analicen las complejas relaciones entre los estereotipos y la morfología de género. En este artículo, proponemos una tarea para evaluar el procesamiento de la innovación morfológica no binaria [-e] en dos comunidades lingüísticas (Argentina y Chile). Para ello, consideramos dos variables independientes (sesgo de estereotipicidad y morfología de género) en la comprensión de oraciones que presentan nombres de rol con estereotipicidad masculina y femenina. Analizamos tres variables dependientes: tiempo de lectura del sintagma nominal (determinante + nombre de rol), tiempo de lectura de la palabra inmediatamente posterior (spillover) y tiempo de lectura total de la oración. Encontramos diferentes patrones de rendimiento entre las distintas comunidades lingüísticas y las variables dependientes analizadas. Por un lado, las diferencias en los dos grupos poblacionales señalan la importancia de analizar la variación dialectal en estudios psicolingüísticos. Por otro lado, los diferentes patrones de lectura entre las variables dependientes podrían explicarse a partir de distintos procesos subyacentes: semántica léxica o integración semántica a nivel oracional. Además, la forma no binaria [-e] pareciera funcionar como genérico y no obstaculizar el procesamiento de lenguaje en hispanohablantes de Argentina y Chile.
- ItemEntre la agencia y el estigma: negociaciones identitarias de brasileñas/os en Santiago de Chile desde una perspectiva Biográfica-Interseccional(2021) Villar, Ariany da Silva; Padilla, Beatriz; Sharim Kovalskys, Dariela LeaEste artículo explora cómo las intersecciones de género, raza y nacionalidad inciden en la experiencia migratoria y en los procesos identitarios de brasileños/as residentes en Santiago de Chile. Para ello, aplicamos un análisis Biográfico-Interseccional a sus trayectorias migratorias obtenidas a través del método de los relatos de vida, entrevistas en profundidad y fotohistorias (fotografía participativa). Este análisis sugiere que la corporalidad de la mujer brasileña, especialmente representada por la mujer afrodescendiente, se torna, al mismo tiempo, ícono de una brasilidad sexualizada y dispositivo de agencia y de negociaciones identitarias.
- ItemEstudiar y cuidar: desafíos en las trayectorias educativas de estudiantes de centros de formación técnica estatales chilenos(2025) Porflitt Becerra, Felipe IgnacioLa creación de los Centros de Formación Técnica Estatales (CFTE) en Chile busca mejorar la calidad, inclusión y equidad en la educación superior técnica, respondiendo a contextos de alta diversidad socioeconómica y de género. Sin embargo, la gestión del cuidado sigue siendo un desafío estructural que afecta las trayectorias educativas, especialmente de mujeres y personas con múltiples responsabilidades laborales y familiares. Esta situación es crítica en los CFTE, donde predomina un estudiantado compuesto por mujeres, trabajadores/as y cuidadores/as. Este estudio mixto analizó el impacto de la gestión de los cuidados en estudiantes de CFTE mediante entrevistas con informantes clave, grupos focales, análisis documental y encuestas a 340 estudiantes. Los resultados cualitativos evidenciaron que, aunque existen medidas de apoyo, estas dependen de la voluntad docente y carecen de institucionalidad. La perspectiva de género se ha centrado en el cumplimiento normativo, sin abordar integralmente la conciliación estudio-trabajocuidado. Los datos cuantitativos muestran que la mayoría de los estudiantes compatibiliza estudios con trabajo y cuidado, siendo más complejo para familias monoparentales. Además, se observa desigualdad territorial en las políticas de equidad. Se concluye que es urgente institucionalizar políticas públicas integrales que reconozcan el cuidado como eje central en la educación técnica
- ItemExplorar-me: A patient-centred toolkit to address sexual wellbeing in breast cancer treatment(2025) Cisternas Gonzalez, Ariana Fernanda; Zubeldia Anuch, Matias Ignacio; Flores, Valentina; Montt Blanchard, DeniseBreast cancer (BC) treatment often overlooks sexual health, focusing solely on survival indicators. The Explorar-me kit invites BC patients to reconnect with their sexuality through self-exploration tools and accessible education. Patient-centred design revealed cultural barriers and normalized discomforts, highlighting the need for proactive sexual health education. The kit’s tools, including a vibrator and dilators, would allow patients to explore their sexual wellbeing independently and confidently. This replicable model demonstrates how empathy-driven, collaborative design can address stigmatised health topics and improve patient experiences.
- ItemFemale peacekeepers: UNSC Resolution 1325 and the persistence of gender stereotypes in Chile(2021) Jenne, Nicole; Ulloa Bisshopp, Fiorella AndreaIn 2000, the United Nations Security Council Resolution 1325 on Women, Peace and Security recognized an urgent need to mainstream a gender perspective into peacekeeping operations in order to achieve gender equality. UN member states have been called upon to implement the Resolution through National Action Plans. Almost two decades after its adoption, research indicates that progress towards the goals set in Resolution 1325 has been slow. This article builds on the case of the Chilean military to assess whether and to what extent a gender perspective has been incorporated into the country's peacekeeping practice. We argue that gender stereotypes have persisted despite Chile's status as a regional pioneer in promoting gender equality in its defence policy. Paradoxically, the new opportunities peacekeeping offered for women in the military have been legitimized by a discourse that conforms to traditional gender stereotypes, such that women serve as the 'peaceful and friendly face' in peacekeeping.
- ItemFeminist economy and care cooperatives from a gender perspective. The experience of three Latin American countries(Wiley, 2025) Inostroza Correa, Alejandra; Miranda Sánchez, Paula; Araya Arcos, Leonardo AlonsoWithin feminist economics, the figure of the cooperative has taken on great importance due to the alternative it proposes to traditional private production. The cooperative, which often appears spontaneously in little-studied contexts, such as the countryside and Latin American indigenous communities, presents real and concrete cases of joint work and resistance in environments that are often hostile to the individuals that make them up. This is why this article sought, based on the experience of cooperatives in three Latin American countries, to collect, through semistructured interviews, the constitution of alternatives to traditional private production from a feminist economics perspective.
- ItemFeminist economy and care cooperatives from a gender perspective. The experience of three Latin American countries(2025) Inostroza Correa, Alejandra; Miranda Sánchez, Paula; Araya Arcos, Leonardo AlonsoWithin feminist economics, the figure of the cooperative has taken on great importance due to the alternative it proposes to traditional private production. The cooperative, which often appears spontaneously in little-studied contexts, such as the countryside and Latin American indigenous communities, presents real and concrete cases of joint work and resistance in environments that are often hostile to the individuals that make them up. This is why this article sought, based on the experience of cooperatives in three Latin American countries, to collect, through semistructured interviews, the constitution of alternatives to traditional private production from a feminist economics perspective.
- ItemGender and urban health: a Latin American structured tool for research and policy(CADERNOS SAUDE PUBLICA, 2024) Morais, Lidia Maria de Oliveira; Borde, Elis; Guevara, Paula; Valdebenito Montenegro, Roxana Andrea; Baldovino-Chiquillo, Laura; Sarmiento, Olga L.; Vives Vergara, Alejandra; Friche, Amelia Augusta de Lima; Caiaffa, Waleska TeixeiraLatin American cities have evolved via exclusionary historical processes, resulting in hasty and unplanned urbanization, insufficient infrastructure, and extreme levels of violence. These issues have well-documented health implications. In urban settings, gender may lead to unequal access to opportunities and services, however, its consideration into policies, interventions, and research remains insufficient, potentially exacerbating urban inequities. Drawing inspiration from feminist urbanism and urban health research, we propose a structured tool for Latin American cities to develop gender-sensitive urban policies, interventions, and urban health research. The study encompassed: (1) a narrative literature review of feminist urbanism frameworks and the Delphi method to select the most appropriate dimensions; (2) a thorough examination of data availability and indicators in three studies of urban transformation interventions in Brazil, Colombia, and Chile to evaluate data availability and local interest; and (3) an urban health dialogue with the relevant indicators. We identified three key dimensions: "proximity," "autonomy," and "representativeness". Neighborhood was considered the most meaningful level for analyses. The indicators were organized into subdimensions, considering existing literature on their implications for gender and health. The proposed tool is comprehensive and adaptable, thus, it can be used in diverse Latin American urban contexts. It is a valuable resource for incorporating a gender-sensitive perspective into urban policymaking, interventions, and health-related research.
- ItemIt is not just your opinion. gender equity endorsement of Latin American students and their peers at school(2024) López-Hornickel, Natalia; Carrasco Ogaz, Diego; Lay Martinez, Siugmin Paz; Treviño, ErnestoPromoting adhesion to attitudes toward gender equity is critical to achieving more equal societies, yet endorsement of gender equality among Latin American adolescents remains lower than global averages. This study investigates the role of school environments, civic knowledge, and authoritarianism in shaping gender equity attitudes among 8th-grade students in Chile, Colombia, the Dominican Republic, Mexico and Peru, using data from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016. Fitting different regression models, we explore the relationships between individual socioeconomic status, classroom practices, and school-wide ideological climates on gender equity endorsement. Findings highlight the pivotal influence of civic knowledge and open classroom discussions as protective factors against authoritarian beliefs, which are negatively associated with gender equity support at both individual and contextual levels. Moreover, peer-group ideological climates significantly shape student attitudes, demonstrating the importance of school environments in fostering or hindering egalitarian beliefs. We discussed the role of school practices in the promotion of gender equity. These findings contribute to the global goal of citizenship education and the Sustainable Development Goals (SDG), particularly Goal 5, emphasising the role of schools in promoting democratic and gender-equitable values.
- ItemLa paridad chilena y la lucha por una representación efectiva de las mujeres en política(Universidad Diego Portales, 2021) Arce Riffo, Javiera; Suárez-Cao, JulietaLa incorporación de la fórmula de paridad de género en la Convención Constitucional situó a Chile como un país vanguardia a nivel mundial. Esto, pese a que habría sido uno de los últimos países de América Latina en implementar medidas de este tipo y de que estas no rindieron los efectos esperados en las elecciones parlamentarias de 2017. Sin embargo, gracias a la protesta social y al movimiento feminista, fue posible impactar en una reforma institucional trascendental para la política mundial, que podría marcar el rumbo de las teorías electorales, que incluya modelos de sistemas inclusivos que trasciendan las fronteras de la incorporación no sólo de las mujeres en los espacios de decisión política. Las elecciones del 15 y 16 de mayo confirmaron que las mujeres, puestas en lugares elegibles y con un diseño electoral más amigable a la diversidad, resultaron más competitivas que los hombres, pero también se comprobó que los partidos políticos de las coaliciones más longevas son menos amigables con las mujeres a diferencia de los partidos políticos recientemente creados (con excepción del Partido Comunista). También, los grupos de independientes se exhiben más amables hacia las mujeres. La paridad implicó no sólo un similar número de hombres y mujeres, sino que además empujó la construcción de un órgano constituyente más diverso, que introdujo a otros grupos excluidos del sistema político como pueblos originarios e independientes.
- ItemMachine learning for policing: a case study on arrests in Chile(2020) Wout, Elwin van't; Pieringer Baeza, Christian Philip; Torres Irribarra, David; Asahi Kodama, Kenzo Javier; Larroulet Philippi, Pilar; CEDEUS (Chile)Police agencies expend considerable effort to anticipate future incidences of criminal behaviour. Since a large proportion of crimes are committed by a small group of individuals, preventive measures are often targeted on prolific offenders. There is a long-standing expectation that new technologies can improve the accurate identification of crime patterns. Here, we explore big data technology and design a machine learning algorithm for forecasting repeated arrests. The forecasts are based on administrative data provided by the national Chilean police agencies, including a history of arrests in Santiago de Chile and personal metadata such as gender and age. Excellent algorithmic performance was achieved with various supervised machine learning techniques. Still, there are many challenges regarding the design of the mathematical model, and its eventual incorporation into predictive policing will depend upon better insights into the effectiveness and ethics of preemptive strategies.
- ItemPhilosophy, Feminism, and the Popular field in Latin America(2021) Cadahia, Luciana; Biglieri, PaulaIn this article, we intend to provide a meta-feminist reflection on the current finks among philosophy, feminism, and the popular field in Latin America. To this effect, I divide the article into four sections. First, I elaborate a reflection on the specificity of the nature of philosophical practice in Latin America and the feminist field. For this purpose, I adopt the distinction proposed by Amoros between philosophical feminism and feminist philosophy in order to support the importance of preserving both expressions. Second, I show how, through the signifier 'woman', both expressions are contaminated and why it is important to sustain this term from theory in its vocation to accompany the usage of language in feminist movements in Latin America. Thus, I attend to the impossibility of associating a name with an identity. Third, I reconstruct current debates in the field of Latin American and Caribbean feminist thought in order to make explicit a tension between the legacies of affirmative power and the legacies of negative thinking. I present a few limitations of the first legacy and position myself within the second. Finally, through the understanding of feminism as negative (or failure), I offer an interpretation to think about the role of feminism within the popular field and the importance of connecting with other struggles against oppression in the configuration of an emancipatory horizon.
- ItemRégimen laboral, sindicalismo y reproducción social. Cómo los sindicatos articulan el espacio productivo y reproductivo en la salmonicultura chilena(2023) Velasquéz Orellana, Diego; Retamal, PatriciaHistorically, trade unions have been considered organisations belonging to the production space, so their role in the reproductive sphere has been understudied. In order to contribute to this issue, this study analyses how trade unions articulate the demands of the productive and reproductive spheres in a largely feminised industry. Through the case of the Chilean salmon farming industry, it is observed that women have increased their participation in labour unions since the 1990s, which has made it possible to include a gender perspective in their demands. In these contexts, the discussions about production are extendeded to issues of the reproductive sphere, such as maternity, care work, domestic violence and the obstacles they experience in their increased insertion into the labour market. Therefore, the trade union acts as a space that articulates the productive and reproductive spheres, where women who participate in the union leadership play a central role.
- ItemResilience, support, and feminist counterpublics in online debates of gender-based violence in Latin America(Taylor and Francis, 2024) Bachmann Cáceres, Ingrid AndreaThis chapter addresses the way social media users contest discriminatory practices and engage in ideological struggle surrounding a debate about women’s agency and safety in the Latin American online public sphere. Based on a selection of relevant Spanish-language feminist hashtags —or femitags— a thematic textual analysis of almost 10,000 X (formerly Twitter) and Instagram posts explores the arguments and articulations used by users to speak up and talk back in the discussion. Findings suggest that three themes are commonly used in these contestations of violence against women in these online debates: (1) talking back to victim-blaming messages, (2) decrying that it is about time women are able to do and go as they please without the fear of being attacked, and (3) speaking up against Latin American machismo and society’s response to gender-based violence. These social media users have used the online public sphere to resist gender inequalities, practice contention, and remind us that even personal choices such as those regarding women’s everyday lives are intrinsically political.
- ItemSubsidios de formalización laboral femenina: una propuesta de rediseño para aumentar coberturas en el ecosistema beneficiario(Centro de Políticas Públicas UC, 2025) Inostroza Correa, Alejandra; Flores Arenas, Bárbara; Eberhard Aguirre, Juan; Miranda Sánchez, Paula; Cabello Hutt, Tania JenniferLa informalidad laboral es una problemática persistente en América Latina, con especial incidencia en las mujeres debido a factores estructurales y culturales. Este fenómeno limita el acceso a condiciones laborales dignas y perpetúa desigualdades de género en el mercado laboral. En Chile, los subsidios del Bono al Trabajo de la Mujer (BTM) y el Subsidio al Empleo Joven (SEJ) buscan fomentar la formalización laboral de sectores vulnerables, sin embargo, presentan bajas tasas de cobertura y efectividad. Este estudio analiza la problemática asociada a la cobertura de estos subsidios, utilizando metodologías cuantitativas y cualitativas para identificar barreras desde la perspectiva de beneficiarias, potenciales beneficiarias y empleadores.Los resultados muestran que, aunque los programas alivian temporalmente la precariedad económica, no logran consolidarse como herramientas efectivas para la formalización laboral de las trabajadoras. Factores como la burocracia en los procesos de postulación, montos insuficientes y una focalización limitada dificultan su acceso, especialmente en pequeñas y medianas empresas. Asimismo, los subsidios tienden a beneficiar a mujeres con trayectorias laborales previamente formales, sin incidir significativamente en la transición de la informalidad a la formalidad. El estudio propone un rediseño integral de los subsidios, fusionando el SEJ y el BTM en un programa único que priorice mujeres jóvenes y empresas pequeñas. Además, se sugiere aumentar los montos, simplificar los procesos de postulación, reducir la duración del subsidio y vincularlo a otras políticas complementarias, como capacitaciones y apoyo en cuidados. Estas medidas buscan potenciar la efectividad de los subsidios como herramientas de inclusión laboral, contribuyendo a una mayor equidad de género en el mercado laboral chileno y ofreciendo lecciones aplicables a contextos similares en la región.
- ItemWork Status, Financial Stress, Family Problems, and Gender Differences in the Prevalence of Depression in Chile(Oxford University Press, 2019) González Medina, Gabriel; Vives Vergara, AlejandraIntroduction: It is widely known that women have a higher prevalence of depression than men. These differences may be explained by social differences between women and men due to gender roles. In Chile, as elsewhere, women have greater household responsibilities, lower job incomes, and especially low labor market participation. However, the incidence of these gender differences on the higher prevalence of depression in women requires further study in the Chilean context. Objective: To identify main social differences between women and men associated with gender differences in the prevalence of depression in middle-aged Chilean men and women. Data source: Data comes from the second Chilean National Health Survey (2009-2010), a cross-sectional, nationally representative sample (n = 2771) composed of 1103 men and 1668 women (39.8 and 60.2%, respectively), whose age range goes from 25 to 55 years old. This study was approved by the Ethics Committee of Pontificia Universidad Catolica de Chile. Methods: Prevalence ratios were calculated through Poisson regression models to estimate associations between the prevalence of past episodes of depression and social stressful life events variables for men and women separately. Gender prevalence ratios of depression (Gender PR) adjusted for age and subsequently adjusted by the social and stressful life events variables. The analyses considered factors such as age, educational level, per-capita household income, work status, role as the head of household, marital status, events of violence, family problems, personal health problems or accidents, and self-reported financial stress. Results: This study finds that doing housework, reporting a serious family problem and having high financial stress were associated with a higher prevalence of depression in both genders. Whereas, health problems were only associated with prevalence in men. The age-adjusted gender PR was 2.84 [confidence interval (CI): 2.0-4.1], and when all selected variables were included attenuated to a PR of 1.86 (CI 1.3-2.7). The variable most strongly associated with depression in the fully-adjusted model was housework (PR: 5.3; CI: 1.3-21.0). Conclusion: In conclusion, this study finds that depression in in Chile is associated with social factors such as participation in housework, family problems, and financial stress, all of which are more common in women. To make further progress in the study of this public health problem in Chile, it is essential to incorporate more detailed characterization of gender roles in surveys and other studies. Likewise, social policies and interventions that contribute to reduce gender social inequalities in the exposure to adverse life circumstances can contribute to reduce unnecessary and avoidable gender disparities in health.
- ItemWorkplace diversity in female-dominated industries and intraindividual identity conflict(2025) Calderón Orellana, Magdalena Pilar; Berríos, RaúlThis research paper examines the impact of gender and socioeconomic status (SES) diversity on intraindividual identity conflict within a female-dominated economic sector. The study also evaluates whether this relationship is moderated by gender and SES, as suggested in prior research. A quasi-experimental design was employed with 186 child protection workers as participants. Using vignettes that depicted varying levels of diversity, participants were randomly assigned to different conditions. The degree of dissimilarity was determined by comparing the diversity level described in the vignette with the participants’ individual characteristics, and intraindividual identity conflict was subsequently measured. Findings revealed that SES dissimilarity within a workgroup is associated with heightened intraindividual identity conflict. Furthermore, the study confirmed that SES moderates the relationship between diversity and intraindividual identity conflict. This research contributes to the existing body of knowledge on the effects of diversity on group identity conflicts, with a particular focus on intraindividual conflict in feminized occupations. Additionally, the findings on SES diversity underscore the importance of advancing our understanding of socioeconomic or class diversity and expanding the study of diversity beyond the Global North—topics that have been largely overlooked in the literature.