Colecciones Institucionales
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Colecciones Institucionales by browse.metadata.categoria "370"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemEncrucijada artística y académica: la performance del teatro universitario(2025) Campillay Llanos, Marisol; Muñoz García, Ana Luisa; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónLa presente tesis se inscribe en los estudios sobre Educación Superior, con un enfoque en la profesión académica, abordando específicamente al profesorado universitario de teatro. Si bien las investigaciones sobre la profesión académica han problematizado el avance de la cultura de la auditoría, aún persiste un vacío respecto de campos disciplinares específicos como el teatro. Este estudio analiza la performance académica de docentes de teatro en el contexto de las políticas de educación superior chilenas, enmarcadas en la reciente crisis política y sanitaria. La investigación se desarrolla en dos fases metodológicas: un estudio cualitativo que incluye entrevistas y revisión documental, y una etnografía digital orientada a explorar la práctica cotidiana del profesorado desde una perspectiva corporal. El marco conceptual articula los estudios de la performance y la epistemología feminista, permitiendo situar la corporalidad como dimensión analítica en los estudios de Educación Superior. Los resultados revelan tensiones entre las políticas de Educación Superior y las subjetividades académicas, identificando la performatividad como una categoría crítica que visibiliza los conflictos del quehacer académico. En el caso del teatro, se observa como las políticas de investigación impactan tempranamente en este campo, interpelando a cuerpos académicos que atraviesan la violencia estatal, la virtualización forzada de la enseñanza y el deseo a resguardar la creación como elemento central de su profesión. La tesis concluye con una propuesta para contemplar la creación y práctica artística como parte de las actividades académicas del profesorado universitario de teatro.
- ItemRetrospective Pretest and Counterfactual Self-Report: Different or Same?(2019) Tony C.M. Lam; Valencia Acuna, Edgar AndrésPurpose: To examine discriminant validity of treatment participants’ self-report of the state they would be in had they not received treatment (counterfactual); specifically, the distinction between self-report of counterfactual and self-report of preintervention state (retrospective pretest).Setting: An education department of a large University in North America.Intervention: Methods of self-reporting research self-efficacy with counterfactual items and with retrospective pretest items.Research design: A randomized comparison group design with two treatments that were defined by the version of the survey used in each. In the survey for the counterfactual condition, items about research self-efficacy without the influence of their program of studies were included. The survey in the retrospective pretest condition contained items regarding research self-efficacy before participating in their program of study. The same items about research self-efficacy at the current time (posttest) were included in both treatment conditions.Data collection & analysis: Participants were graduate students recruited via email who answered an online survey about research self-efficacy. These students were randomly assigned to one of the two aforementioned treatments. Responses were analyzed using a mixed 2 by 2 randomized factorial ANOVA design with self-report method (counterfactual or retrospective pretest) as the between-subjects factor and time (pre and post intervention) as the within-subjects factor.Findings: Our findings show that counterfactual and retrospective pretest scores and treatment effects computed based on these two sets of scores are virtually identical, casting doubt on participants’ ability to differentiate between a state of no treatment and a state at treatment commencement after they have received treatment.