Browsing by Author "Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemInterviewing elites in the educational field(Oxford, 2019) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro; Quaresma, María Luisa; Universidad Autónoma de ChileElites can be understood as a group of people in possession of the highest levels of economic, social, cultural, and political capital. For this reason, these groups are considered key actors in understanding social inequality, the configuration of social structures, and the distribution of power within societies. In the field of education, elites tend to concentrate in a small, select group of schools and universities, forming a social context that is key to understanding processes of (social) mobility and the reproduction of social positions. The indisputable relevance of education in both the formation and consecration of elites make it almost impossible not to focus in the educational system when one is called to problematize the power of elites. Through a literature review surveying the available literature within the field as well as examples of previous research, principle epistemological, conceptual, and empirical frameworks necessary to address interviews with elites in the educational sphere can be observed. The chapter review three critical dimensions of the interview process: (a) design, analyzing aspects such as the potentialities and limitations of the different types of interviews, the issue of validity and, the question about the distance between interviewer and interviewee (b) contact and consent to participate, studding the identification, contact and pre-meeting stage and (c) the interview process, analyzing aspects such as the place of the interview, the cultural aspects involved in any interview, the objective and purpose of the interview, the knowledge and skills that the interviewer must display, and the dispute over the power and status that is displayed in this type of interaction. Researchers who study education and/or elite social classes and who want to deepen their understanding of a group of people might refer to this qualitative research process of studying elites in the educational field.
- ItemLa puesta en marcha de la Nueva Educación Pública: Relevancia, impacto y sustentabilidad(Ediciones UC, 2019) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro; Trevino Villarreal, Juan Ernesto; Carrasco Rozas, Alejandro Javier; Wyman San Martin, Ignacio Andres; UC
- ItemMapeando el uso del análisis de redes sociales en los sistemas educativos de América Latina. Tendencias, aportes y desafíos.(Centro de investigaciones sociales, 2023) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro; Trevino Villarreal, Juan Ernesto; Berger Silva, Christian; Palacios, Diego; UC; Universidad Mayor
- ItemReseña de libro: Leyton, C. (ed.) (2024). Implementación de políticas sociales en Chile: RIL Editores. ISBN 978-956-01-1648-2.(2025) Villalobos Dintrans, Cristobal AlejandroEl libro “Implementación de políticas sociales en Chile”, editado por Cristian Leyton, cuestiona la visión tradicional de las políticas sociales como planes centralizados cuyo éxito se mide solo por sus resultados. En cambio, propone enfocarse en el proceso de implementación, valorando la adaptación local y la agencia de los implementadores. A través de 11 capítulos basados en investigaciones empíricas, se evidencian tres hallazgos clave: la precariedad institucional en la implementación, el rol activo de los implementadores, y la distancia entre diseño y ejecución. Aunque el libro aporta una mirada crítica y profunda, se le cuestiona una visión limitada de lo social y una débil contextualización histórica e intersectorial.
- ItemThe Construction of a Political Actor in a Post-Dictatorship and Neoliberal Context: Persistence, Success, and Challenges of the Chilean Student Movement (1990–2020)(Bloomsbury, 2024) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro; Bellei, Cristian; Universidad de Chile
- ItemTrayectorias y transiciones educativas en América Latina y el Caribe. Análisis desde un enfoque de género(Clacso, 2022) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro; Opazo, Catalina; El Fondo de Naciones Unidas para la Infancia, UNICEFComo una forma de contribuir con evidencia y discusión sobre este ámbito, en este capítulo analizaremos las trayectorias y transiciones educativas en América Latina, a partir de un enfoque que busca visualizar con especial importancia las diferencias de género entre niños, niñas y jóvenes. Específicamente, contrastaremos las trayectorias teóricas —es decir, aquellas diseñadas por el sistema escolar— con las trayectorias reales que cursa cada estudiante a lo largo del sistema educativo, prestando especial atención a cuándo y cómo se produce el distanciamiento entre la trayectoria teórica y la real, y las posibles consecuencias y explicaciones de los procesos de desvinculación educativa que se producen a partir de esta separación. A la vez, miraremos las transiciones entre niveles o subniveles, dado que estas son hitos críticos en los que cada estudiante toma caminos específicos que afectarán su trayectoria educativa futura. De esta forma, y a partir de información secundaria disponible, estudios académicos previos e informes de experiencias, el capítulo busca contribuir al conocimiento de las trayectorias y transiciones de los niños, niñas y jóvenes, las políticas educativas implementadas y los principales desafíos y recomendaciones en la materia en la región.
- ItemUna continuidad discontinua. Análisis retrospectivo del 18-O a la luz del ciclo de protestas juveniles en el campo educativo.(FCE (Fondo de Cultura Económica), 2021) Villalobos Dintrans, Cristobal Alejandro