• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Vargas, Nicole B."

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Association Between Unaided Speech Perception in Noise and Hearing Aid Use Mediated by Perceived Benefit
    (2025) Marcotti, Anthony; Silva Letelier, Catherine Paola; Galaz-Mella, Javier; Ianiszewski, Alejandro; Vargas, Nicole B.; Fuentes López, Eduardo
    Background/Objectives: The conventional strategy for addressing age-related hearing loss is hearing aid (HA) use, yet many individuals underutilize their devices. Despite the positive effects of HA use, adherence remains low, highlighting the importance of studying associated variables. We hypothesize that better unaided speech perception in noise (SPiN) would be associated with greater perceived benefit from HAs, which, in turn, would be linked to increased HA use. Methods: A cross-sectional study design was used, including 114 older adults (≥65 years) who were HA users. HA use and perceived benefit were assessed using questions 1 and 2 of the International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HAs), while unaided SPiN performance was measured monaurally with a speech-in-noise test. In the mediation analysis, SPiN performance was the predictor, perceived benefit the mediator, and HA use the outcome. Direct and indirect effects were evaluated using generalized structural equation modeling. Results: No significant total effect was found for the right ear. For the left ear, there was a significant indirect effect of SPiN performance on HA use through perceived benefit (OR = 1.26, 95% CI 1.06–1.57, p = 0.019) but no direct effect (p = 0.563). In addition, a significant total effect of left ear SPiN performance on HA use was observed (p = 0.041). Conclusions: The findings suggest that unaided SPiN performance—particularly in the left ear—may be indirectly associated with HA use through its effect on perceived benefit. These results underscore the potential value of including SPiN assessments in the HA fitting process and counseling strategies for older adults.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Intervenciones parentales para el desarrollo lingüístico-comunicativo en preescolares con Trastornos del Neurodesarrollo: una revisión sistemática
    (2023) Vargas, Nicole B.; Godoy, María José; Jeraldo, Isidora; Orellana, Estefanía; Poblete, Ingeborg; Riveros, Sofía; Silva, Katherine; Marcotti, Anthony
    En el actual escenario sociosanitario enfrentado a raíz de la pandemia por SARS-CoV-2, múltiples actividades se han visto mermadas, e incluso, suspendidas por los largos periodos de aislamiento social y las medidas de cuidado para evitar contagios. En este sentido, muchas personas han dejado de recibir con la misma regularidad, o bajo las mismas circunstancias, sus tratamientos, incluyendo a niños con Trastornos del Neurodesarrollo (TND). Es así como surgen las intervenciones Parentales. Estas son programas donde los padres o cuidadores primarios son entrenados para llevar a cabo acciones terapéuticas con el niño y cuyo objetivo puede estar orientado a promover múltiples habilidades. El objetivo de la presente revisión sistemática fue determinar el efecto de estas intervenciones para promover el lenguaje y la comunicación en niños con diagnóstico de TND de entre 2 y 5 años. Se realizó una búsqueda sistemática en las bases de datos ERIC, MEDLINE y PubMed, considerando publicaciones de entre enero del 2010 y marzo de 2022. De las 9885 referencias iniciales, y posterior a las etapas de tamizaje y elegibilidad, 5 fuentes primarias cumplieron con los criterios de selección. Los resultados indican que las intervenciones parentales para habilidades de comunicación serían efectivas e incluso se mantendrían los efectos en medidas de seguimiento. En cuanto a las habilidades de lenguaje, los resultados a través de los estudios son contradictorios. Por otra parte, ninguno de los estudios reporta efectos adversos para los niños. En cuanto a efectos beneficios o adversos para padres o cuidadores primarios, ninguno de los estudios incluidos reporta medidas asociadas.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback