• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Varela-Moraga, Virginia"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Desarrollo de las funciones neuropsicológicas en el niño(a) con antecedente de prematuridad y su impacto en el contexto escolar
    (2022) Varela-Moraga, Virginia; Jara González, María Cristina; Aravena Bravo, Paulina Alexandra
    La neuropsicología infantil estudia la relación entre funciones mentales superiores y las bases neuro-anatomofuncionales subyacentes en un cerebro en desarrollo. Lo anterior es de vital importancia dado que posibles alteraciones pueden repercutir en el aprendizaje general. Es de especial interés dentro de esta disciplina aquellas poblaciones que presentan condiciones biomédicas que pueden causar o explicar una dificultad neuropsicológica del aprendizaje. Bajo este contexto, los niños(as) con antecedente de prematuridad preocupan no solo desde un punto de vista médico e inmediato, sino que también desde un enfoque educativo con miras al posible impacto en el desarrollo escolar. Además, es relevante considerar la importancia de esta población en términos de prevalencia, la cual representa aproximadamente un 10% de la población mundial. Diversos estudios muestran que los niños(a) prematuros, rinden significativamente más bajo que los niños(as) nacidos de término en tareas visoperceptivas, visoconstructivas, lenguaje, velocidad de procesamiento, memoria de trabajo u operativa y atención en comparación con los niños(as) nacidos de término. En el contexto anterior, el presente artículo profundizará en las diferentes funciones neuropsicológicas que se presentan deficitarias en los niños(as) prematuros y cómo estas pueden afectarlos dadas las exigencias del aula. Por último, se entregará una mirada respecto a la importancia de la intervención del niño(a) prematuro desde el enfoque neuropsicológico.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Effect of biomedical complications on very and extremely preterm children's language
    (2023) Varela-Moraga, Virginia; Diethelm-Varela, Benjamin; Perez-Pereira, Miguel
    IntroductionVery and extremely preterm children have been found to show delays in the development of language in early years. In some investigations, however, a rigorous control of biomedical complications, such as Periventricular Leukomalacia (PVL), Intraventricular Hemorrhage (IVH) or Bronchopulmonary Dysplasia (BPD), does not always exist. For that reason, a confounding effect of low gestational age and biomedical complications may lead to erroneous conclusions about the effect of gestational age. MethodsIn this investigation we compare language development [use of words, sentence complexity and mean length of the three longest utterances (MLU3)] of three groups of Chilean children at 24 months of age (corrected age for preterm children). The first group was composed of 42 healthy full-term children (Full term group: FT), the second group of 60 preterm children born below 32 gestational weeks without medical complications (low risk preterm group: LRPT), and the third group was composed of 64 children below 32 gestational weeks who had medical complications (High risk preterm group: HRPT). The three groups were similar in terms of gender distribution, maternal education, and socio-economic environment. The instrument used to assess language was the Communicative Development Inventories (CDI). In addition, the Ages and Stages Questionnaire-3 (ASQ-3) was also used to assess other developmental dimensions. ResultsThe results indicate that HRPT and LRPT children obtained significantly lower results than the FT group in the three language measures obtained through the CDI. No significant differences were observed between the HRPT and the LRPT groups, although the HRPT obtained the lowest results in the three CDI measures. The results obtained through the administration of the ASQ-3 confirm the delay of both preterm groups in communicative development when compared to the FT group. No significant differences between the FT and the PT groups were observed in gross motor, fine motor and problem solving dimensions of the ASQ-3. The LRPT group obtained results that were significantly higher than those of the FT group and the HRPT group in gross motor development. DiscussionThese results seem to indicate that the area of language development is particularly influenced by very or extremely low gestational age.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback