Browsing by Author "Spencer, Rosario"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemGender and Attachment Representations in the Preschool Years Comparisons Between Five Countries(SAGE PUBLICATIONS INC, 2009) Pierrehumbert, Blaise; Santelices, Maria Pia; Ibanez, Margarita; Alberdi, Maika; Ongari, Barbara; Roskam, Isabelle; Stievenart, Marie; Spencer, Rosario; Fresno Rodriguez, Andres; Borghini, AyalaBowlby proposed that the individual's social experiences, as early as in infancy, contribute to the construction of Internal Working Models (IWMs) of attachment, which will later guide the individual's expectations and behaviors in close relationships all along his or her life. The qualitative, individual characteristics of these models reflect the specificity of the individual's early experiences with attachment figures. The attachment literature globally shows that the qualities of IWMs are neither gender specific nor cultural specific. Procedures to evaluate IWMs in adulthood have been well established, based on narrative accounts of childhood experiences. Narrative procedures at earlier ages (e. g., in the preschool years) have been proposed, such as Bretherton's Attachment Story Completion Task (ASCT), to evaluate attachment representations. More than 500 ASCT narratives of preschoolers, coming from five different countries, have been collected, in the perspective of examining possible interactions between gender and culture regarding attachment representations. A specific Q-Sort coding procedure (CCH) has been used to evaluate several dimensions of the narratives. Girls' narratives appeared as systematically more secure than those of same-age boys, whatever their culture. The magnitude of gender differences, however, varied between countries. Taylor's model of gender-specific responses to stress and Harwood's and Posada's hypothesis on intercultural differences regarding caregiving are evoked to understand the differences across gender and countries.
- ItemPropuesta de Valores de Referencia para el Cuestionario de Evaluación del Apego Adulto: Experiences in Close Relationships (ECR-12), en población adulta chilena(2023) Guzmán-González, Mónica; Calderón, Carlos; Domic Siede, Marcos Eduardo Ernesto; Rivera, Diana; Spencer, Rosario; Garrido-Rojas, LusmeniaEl cuestionario de Experiencias en Relaciones Cercanas (ECR) es un instrumento de auto-reporte ampliamente utilizado para evaluar el apego en la adultez, a partir de dos dimensiones: la ansiedad y la evitación asociadas al apego. Este instrumento ha sido adaptado en múltiples contextos, incluyendo el chileno, del cual existe una versión abreviada (ECR-12), objeto de análisis del presente estudio. Si bien existe consenso en que la seguridad en el apego es mejor descrita en términos dimensionales, hay ámbitos, como en la práctica clínica donde contar con valores de referencia podría ser de utilidad. El objetivo de este estudio es proveer valores de referencia para la interpretación de los valores del ECR-12 en el contexto chileno. Para ello, una muestra de 6779 participantes respondió el ECR-12. Se utilizó el método de puntuación z con normalización para obtener los valores de referencia. Los análisis realizados evidenciaron la necesidad de construir baremos diferenciados por edad. Así, para el grupo de 29 años o menos, el punto de corte en la dimensión de ansiedad es de un promedio igual o superior a 4.4 puntos, y para la evitación, el punto de corte es de un promedio igual o superior a 2.5. En cambio, para el grupo de 30 años o más, el punto de corte en la dimensión de ansiedad es de un promedio igual o superior a 4.2, y para la evitación, es de un promedio igual o superior a 2.9. Estos hallazgos pueden ser relevantes no sólo para identificar a personas que puedan presentar niveles sustancialmente altos de ansiedad y/o evitación en el apego, sino, también puede constituirse como una herramienta clínica complementaria en contextos terapéuticos.