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Browsing by Author "Ottone, Nicolas E."

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    Empowering human anatomy education through gamification and artificial intelligence: An innovative approach to knowledge appropriation
    (WILEY, 2023) Castellano, Monica Stambuk; Contreras-McKay, Ignacio; Neyem, Andres; Farfan, Emilio; Inzunza, Oscar; Ottone, Nicolas E.; del Sol, Mariano; Alario-Hoyo, Carlos; Alvarado, Macarena Soto; Tubbs, R. Shane
    Gamification has appeared as an alternative educational methodology to traditional tools. Specifically, in anatomy teaching, multiple technological applications have emerged in response to the difficulties of accessing cadaveric material; however, there is insufficient information about the effects of these applications on the performance achieved by students, or about to the best way to adapt learning to meet their educational needs. In this study, we investigated how teaching human anatomy through a mobile gamified technological tool containing recommendation systems can be combined with a virtual assistant to improve the learning and academic performance of medical students in the Anatomy Department at the Universidad de La Frontera in Temuco, Chile and the Anatomy Department at the Pontificia Universidad Catolica de Chile. In total, 131 students participated in the experiment, which was divided into two case studies. The main findings led to the conclusion that gamified components support students in learning anatomy. In addition, the predictions and recommendations provided by the virtual assistant enabled the academic aspects that the students needed to improve to be extracted adequately. Future work is expected to support adaptive learning by incorporating new artificial intelligence in education elements that can generate personalized scenarios for studying anatomy based on the application.
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    Plataforma de Software Educativa Gamificada: experiencia con estudiantes de anatomía de la Universidad de La Frontera
    (2022) Stambuk-Castellano, Mónica; Contreras-Mc kay, Ignacio; Neyem, Hugo Andrés; Inzunza Hernández, Oscar Alejandro; Ottone, Nicolas E.; Del Sol, Mariano
    La tecnología ha abierto la posibilidad de mejorar los entornos de aprendizaje. Sin embargo, en el ámbito de la educación médica, las herramientas que son utilizadas no entregan evidencias claras sobre si los estudiantes realmente están aprendiendo. Específicamente, en la enseñanza de la anatomía han surgido múltiples aplicaciones para satisfacer la necesidad de acceder a material cadavérico, no obstante, éstas carecen de información enriquecida sobre el rendimiento que alcanzan los estudiantes y del cómo adaptar los aprendizajes según sus necesidades educativas. Así, una de las estrategias que actualmente tiene presencia en este ámbito es la gamificación. Este estudio implementa y utiliza una plataforma de software educativa gamificada basada en sistemas de recomendación y asistentes virtuales, capaz de entregar retroalimentación y estrategias para apoyar la apropiación de conocimiento de anatomía de los estudiantes de la carrera de medicina de la Universidad de La Frontera (UFRO), de la ciudad de Temuco, Chile. Cuarenta y cinco estudiantes participaron del estudio. Éste consistió en la utilización de diversos componentes gamificados con técnicas de inteligencia artificial. Los principales hallazgos de esta experiencia permitieron concluir que la utilización de componentes gamificados para el aprendizaje de la anatomía son un recurso que permite apoyar el aprendizaje de los estudiantes.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

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