• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ortiz, Andrés"

Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Argumentative orchestration in the mathematical modelling cycle in the classroom
    (2022) Solar Bezmalinovic, Horacio; Ortiz, Andrés; Arriagada Jofre, Victoria Paz; Deulofeu, Jordi; Universidad Católica de la Santísima Concepción; Universidad Autónoma de Barcelona; UC
    Given the importance of modelling in mathematics classrooms, and despite the extensive body of research on teacher support for promoting the mathematical modelling cycle in the classroom, authors have overlooked how teacher support for argumentation can contribute to this cycle. This study is aimed at characterizing teacher support for argumentation in the mathematical modelling cycle in the classroom. We analyzed 10 class episodes taken from the cases of two teachers, Soledad and Ángeles. The episodes were analyzed considering teacher support for argumentative orchestration (communicative strategies and pattern recognition). In the two cases studied, we found that argumentative orchestration exhibited different types of overall presence and recurrence throughout the stages of the mathematical modelling cycle, with communicative strategies being more present across the board and more recurrent in the mathematical modelling cycle than pattern recognition strategies
  • No Thumbnail Available
    Item
    Correction to: What do In‑Service Teachers Notice in Teaching–Learning Situations that Seek to Foster Modelling?
    (2025) Solar Bezmalinovic, Horacio; Rivera, Sara; Fernández, Ceneida; Ortiz, Andrés
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Oportunidades de preparación para enseñar matemáticas de futuros profesores de educación general básica en Chile
    (2008) Varas Scheuch, María Leonor; Felmer Aichele, Patricio Luis; Gálvez, Grecia; Lewin Riquelme de la Barrera, Renato Alfredo; Martínez Guzmán, Claudio; Navarro Adriasola, Silvia; Ortiz, Andrés; Schwarze, María Gloria
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Reflexiones en torno a una propuesta de formación continua enfocada en modelación matemática y gestión de la argumentación en el aula
    (Editorial Graó, 2021) Solar Bezmalinovic, Horacio; Cárdenas Calderón, Leonardo Enrique; Goizueta, Manuel; Ortiz, Andrés; Aravena, María
    En este capítulo describimos y discutimos una propuesta para la formación continua de profesorado de matemáticas enfocada en modelación y gestión de la argumentación en el aula. Comenzamos discutiendo la necesidad de incluir la modelación matemática como parte de la educación científica para la ciudadanía y dando cuenta de algunos retos en la formación docente para este propósito. Posteriormente, describimos la estructura y los principios de la propuesta formativa, y ejemplificamos algunos de sus logros y retos con el análisis, por un lado, de producciones de profesorado trabajando en tareas de modelación matemática y, por el otro, de datos de una clase implementada por una profesora participante en la que estudiantes de 8.o básico (13-14 años) abordan una tarea de modelación. Sobre esta base, concluimos discutiendo las posibilidades y limitaciones de la propuesta formativa y los retos en la investigación de la formación continua de profesorado dirigida a la promoción de la modelación matemática en el aula como parte de la formación científica para la ciudadanía.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Relaciones entre la argumentación y la modelación en el aula de matemáticas
    Solar Bezmalinovic, Horacio; Ortiz, Andrés; Aravena, María; Goizueta, Manuel
    Para desarrollar una visión competencial del aprendizaje, varias investigaciones han puesto el acento en las competencias de modelación y argumentación. Si bien existe una nutrida literatura en ambas competencias matemáticas, es muy escasa en la literatura el abordaje conjunto de la argumentación y modelación. Este estudio tiene como propósito caracterizar las relaciones entre la argumentación y la modelación en el aula de matemáticas. A partir de una experiencia de desarrollo profesional docente, se presentan el análisis de dos casos de profesoras quienes diseñaron una actividad de modelación y argumentación. Los resultados de este estudio indican que se plantean tres relaciones importantes entre la argumentación y la modelación: 1) Las tareas matemáticas diseñadas favorecieron el desarrollo de la modelación y argumentación en los estudiantes; 2) los modelos actúan de manera implícita como respaldo de las garantías y refutaciones dados por los estudiantes; 3) la argumentación en el aula favorece que los estudiantes transiten por las distintas fases del ciclo de modelación.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Teacher leaders' noticing of argumentative orchestration
    (2025) Solar Bezmalinovic, Horacio; Gómez Zaccarelli, Florencia; Martínez, María Victoria; Ortiz, Andrés; Arriagada Jofré, Victoria Paz; Mursell Montenegro, Kurt Heinz
    Teacher leaders (TLs) play a pivotal role in monitoring and fostering teacher awareness to enhance the quality of teaching practices, particularly in domains like mathematics education. Within the mathematics curriculum across various nations, this monitoring effort has been channelled towards nurturing crucial competencies such as argumentation among students. While existing literature underscores the significance of instructional support in fostering student argumentation, it’s imperative to recognize that developing a keen sense of noticing extends beyond merely understanding students’ thinking processes. It involves a multifaceted approach encompassing elements like deciphering teacher responses. In the context of a professional development initiative aimed at supporting TLs to promote argumentation within mathematics classrooms, we delved into the participation of novice TLs in a program session. Our goal was to assess their capacity to identify critical events crucial for supporting argumentation in teaching and learning scenarios related to mathematics. During the session, TLs were presented with a video depicting a student argumentation scenario, tasked with recognizing key events and interpreting them in the context of fostering argumentation through instructional support. We employed an adapted noticing scale van Es (in: Sherin MG, Jacobs V, Philipp R (eds) Mathematics teacher noticing: seeing through teachers' eyes, Routledge, Abingdon, pp 134–151, 2011) to evaluate their responses, explicitly focusing on critical events within argumentative orchestration. Findings show that TLs demonstrated an estimable level of proficiency in recognizing essential events of argumentation. Notably, a majority showed an ability to establish meaningful connections between identified critical events and a framework for argumentative orchestration. This suggests promising potential for TLs to support and facilitate argumentation within mathematics education settings effectively.
  • No Thumbnail Available
    Item
    What do In-Service Teachers Notice in Teaching–Learning Situations that Seek to Foster Modelling?
    (2025) Solar Bezmalinovic, Horacio; Rivera, Sara; Fernández, Ceneida; Ortiz, Andrés
    Professional noticing has been stressed as one of the key professional competencies that teachers must develop. To date, there is a robust amount of literature on teacher noticing with a focus on students’ mathematical thinking. However, we have thus far not found any study that focuses on teacher noticing of classroom situations in which mathematical modelling is to be fostered. A professional development program was designed; and five Chilean elementary teachers were enrolled. Participants analysed video recordings of real in-class teaching sessions from other colleagues or from their own teaching. Such recordings illustrated different characteristics of fostering (or not) the mathematical modelling in classroom. Results show modelling situations identified by teachers as well as characteristics that teachers identified on how the modelling was being fostered. Furthermore, results illustrate that identifying classroom situations in which mathematical modelling is fostered seems to be linked to the characterization that teachers have about modelling.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback