• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lecaros Besa, Catalina del Rosario"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    ‘Are you feeling sad? Tell me about your sadness’. Existential meanings of death and life in Chilean secondary schools
    (Informa UK Limited,, 2025) Zamora Poblete, Guillermo Manuel; Ow González, Maili Solange; Lecaros Besa, Catalina del Rosario; Davanzo Barros, Elisa Antonia
    Statistics indicate that in Western countries, around 4% of school-aged children lose one of their parents before turning 18 years old. Additionally, the likelihood of an adolescent experiencing the death of a family member or friend during those years is 78%. Although thinking and talking about death is painful, it can spur deep reflections about life and its meaning, especially if schools support students through this process. Considering this topic, a study examining eight cases of Chilean students who experienced the death of a classmate or teacher during secondary school is presented. The overarching objective is to analyse the perspectives on life’s meaning that these students developed, alongside their perceptions of how their schools provided support. Each participant wrote a letter narrating their experience, followed by two interviews. The key findings show that this experience allowed them to become more aware of life’s fragility and finitude, recognising grief as a source of learning. They especially valued when schools facilitated mourning, expressing sorrow, and discussing death across various subjects.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    ¿Está dispuesto el profesorado a educar sobre la muerte en Chile?
    (2024) Zamora Poblete, Guillermo Manuel; Ow González, Maili Solange; Lecaros Besa, Catalina del Rosario
    El propósito del presente estudio es examinar la visión del profesorado acerca de la educación sobre la muerte y las actitudes personales ante el morir, como también la relación entre ambas. Se realiza un estudio descriptivo y correlacional en que se aplican dos instrumentos a una muestra de 168 docentes de educación primaria y secundaria que trabajan en establecimientos escolares de Santiago de Chile. Los resultados muestran que el profesorado considera que educar sobre la muerte es un tema altamente relevante para sus escuelas, sin embargo, tienden a presentar mayor incomodidad y resistencia a la hora de abordar este tema con sus propios estudiantes. Sentimientos de miedo y la evitación personal ante el morir están fuertemente vinculados a esta resistencia. El estudio concluye que para potenciar la educación sobre la muerte se requiere una comunidad de aprendizaje y una formación docente que reflexione sobre las propias muertes, respetando las diversas experiencias y actitudes ante el morir.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hacia intervenciones de fomento lector inicial para el hogar ajustadas a sus usuarios: aportes del Diseño Centrado en el Individuo
    (Ediciones Universidad Finis Terrae, 2023) Mendive Criado, Susana; Lecaros Besa, Catalina del Rosario
  • No Thumbnail Available
    Item
    Home Language and Literacy Environment and Emergent Literacy in Low-SES Families in Latin America and the Caribbean
    (Springer, 2025) Mendive Criado, Susana; Zegers Larraín, Mónica del Pilar; Ortiz-Villalobos, Valeria; Lecaros Besa, Catalina del Rosario
    In this chapter, we synthesize the cumulated knowledge on the relationship between the home language and literacy environment (HLLE) and the development of emergent literacy skills in Latin America and the Caribbean (LAC), with a focus on low-SES households who speak Spanish or Portuguese. We begin with an overview of macro-level characteristics in the LAC region in order to contextualize our findings. The results are then organized according to key dimensions of HLLE: practices, beliefs, access to books, composite measures of HLLE and their relationship to emergent literacy skills. Finally, we reflect on the current state of knowledge in this field in LAC and discuss the implications for future research and practice.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback