• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gurdon, Carole"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Los procesos de producción de los espacios públicos de movilidad. El caso del sector Cal y Canto en Santiago de Chile
    (2022) Gurdon, Carole; Figueroa Soto, Óscar Edmundo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    A través del análisis de los procesos de producción de los espacios públicos en las inmediaciones de un nodo de intercambio modal estructurante de la red de transporte metropolitano de Santiago de Chile, el sector de Cal y Canto, la tesis cuestiona las posibles discrepancias entre las acciones, representaciones y proyecciones de los actores involucrados en la planificación del espacio, y las prácticas de apropiación del espacio por parte de las personas. El objetivo radica en entender cuáles son los factores que explican estas brechas y qué consecuencias tienen sobre la producción del espacio público, entendido como espacio social. El trabajo de investigación se centró así en la problemática de la movilidad, abordada a través de lo que esta revela de la producción de un espacio dado, articulando un enfoque relacional sobre espacio público con un enfoque pragmático de los juegos de los actores. La entrada por la producción del espacio estructuró así no sólo el posicionamiento teórico, sino también las decisiones metodológicas, la construcción del terreno, así como los diferentes análisis que se llevaron a cabo. El análisis se basa en una combinación de métodos principalmente cualitativos (análisis histórico, entrevistas con actores institucionales, observaciones in situ, fotografías) que permiten reconstruir la diversidad de relaciones con el espacio y las prácticas características de un espacio urbano ordinario.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Streets as Public Spaces, a Challenge in Urban Planning for Intermediate Cities in Chile
    (2020) Figueroa Monsalve, Oscar; Gurdon, Carole
    In the past 10 years, the concept of public space has gradually become a new key topic in Chile’s urban planning debate. Most often linked to sustainable urban growth and sustainable mobility, the concept arises in a context of legal changes aiming to reinforce the street as a public space dedicated to all type of mobilities, including active modes of transport (walking and cycling). These recent legal transformations represent an important shift in Chile’s urban planning, establishing guidelines for the future in order to encourage sustainable mobility and increase public space quality and access in Chile’s cities. This integrated approach to urban development represents a clear tendency to promote a more cohesive society in a context of increasing urban complexity and environmental challenges. It recognizes spatial, socio-economic and environmental issues and aims to articulate urban planning with mobility by seeking a balanced distribution of urban functions in Chilean cities. Although at first glance this new approach seems positive, it is important to analyse these changes through the lens of Chile’s urban production, especially in the case of intermediate Chilean cities that, due to their scale, still have the possibility to redirect their development towards a more sustainable growth. We propose a critical analysis of urban public space production in intermediate Chilean cities. By defining streets as public spaces and enabling specific social practices in line with specific urban contexts, we are able to define streets as a social space dedicated to mobilities. From this position, under what type of conditions are these public spaces planned and designed? What social consequences or conflicts emerge through their implementation? These processes will be illustrated through examples of public space projects and policies developed in intermediate Chilean cities these past few years

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback