• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "García Valdés, Patricio"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Myokine Secretion Dynamics and Their Role in Critically Ill Patients: A Scoping Review
    (2025) Jalil Contreras, Yorschua Frederick; Damiani Rebolledo, L. Felipe; García Valdés, Patricio; Basoalto Escobar, Roque Ignacio; Gallastegui Guajardo, Julen Manuel; Gutiérrez Arias, Ruvistay
    Background/Objectives: Myokines can modulate organ function and metabolism, offering a protective profile against ICU complications beyond preventing local muscle wasting. This scoping review aims to explore and summarize the evidence regarding the secretion of myokines and their potential local or systemic effects in critically ill patients. Methods: A scoping review following Joana Briggs Institute recommendations was conducted. A systematic search of MEDLINE (Ovid), Embase (Ovid), CENTRAL, CINAHL (EBSCOhost), WoS, and Scopus was conducted from inception to February 2023. We included primary studies evaluating myokine secretion/concentration in critically ill adults undergoing physical rehabilitation interventions. Two independent reviewers performed study selection and data extraction. Results: Seventeen studies published between 2012 and 2023 were included. Most were randomized clinical trials (47%). Physical rehabilitation interventions included electrical muscle stimulation, as well as passive and active mobilization, delivered alone or combined, in single or daily sessions lasting 20–60 min. Twelve studies (70%) evaluated interleukin-6, while interleukin-10, tumour necrosis factor-α, Interleukin-8, and myostatin were also commonly studied. Thirteen studies (76%) reported changes in myokine secretion or gene expression, although no clear concentration change pattern emerged. Myokines involved in muscle protein synthesis and breakdown may protect against muscle waste and weakness. Conclusions: The study of myokine dynamics in critically ill patients highlights the systemic impact of physical rehabilitation. This emerging field has grown in interest over the past decade, offering significant research potential. However, challenges such as study design, small sample sizes, and variability in physical therapy protocols hinder a comprehensive understanding of myokine responses.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Razonamiento clínico en kinesiología mediante aprendizaje basado en casos
    (2020) Contreras Briceño, Felipe; Villaseca Rojas, Yenny; Espinosa Ramírez, Maximiliano; Villarroel Stargo, Gregory; Moscoso Altamira, Gonzalo; Chamorro Giné, Magdalena; Nicoletti Santoni, Natalia; Espinoza Vallejos , Macarena; García Valdés, Patricio; Fernández Mincone, Tiziana; Rojas Muñoz, Cynthia
    Introducción: En cursos clínicos con gran número de estudiantes, las experiencias clínicas con pacientes reales son limitadas, dificultando el logro de objetivos de aprendizaje. La didáctica aprendizaje basado en casos (ABC) promueve el pensamiento crítico y trabajo coolaborativo, aspectos esenciales para desarrollar competencias profesionales. El objetivo de este estudio fue reportar si la incorporación de la metodología ABC en una asignatura clínica curricular promueve el razonamiento clínico en la formación en kinesiología.Metodología: En la asignatura curricular “evaluación cardiorrespiratoria en kinesiología”, 10 grupos de 7 estudiantes desarrollaron casos clínicos de temas disciplinares seleccionados bajo criterio de jueces por expertos del área, y lo presentaron al resto de sus compañeros. Un académico guió la reflexión del tema tratado en el ABC, fomentando la discusión entre los estudiantes. Al finalizar la asignatura se evaluó la percepción de la didáctica educativa mediante encuesta y logro de objetivos de aprendizaje con indicadores académicos.Resultados: Los estudiantes reportaron gran satisfacción con la metodología, mayor preparación para actividades de campo clínico y mejoras en sus habilidades comunicacionales. El promedio obtenido en las interrogaciones y en las actividades clínicas fue superior a versiones previas de la asignatura, aumentando el porcentaje de aprobación y satisfacción con el curso.Conclusión: La incorporación de la didáctica de ABC fomentó el razonamiento clínico, reflexión y habilidades comunicacionales mejorando el rendimiento académico y promoviendo competencias profesionales. Como producto final se elaboró un libro de descarga libre con los temas tratados en los ABC, titulado: “Identificando problemas kinesiológicos: aprendizaje basado en casos”.

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback