• La Universidad
    • Historia
    • Rectoría
    • Autoridades
    • Secretaría General
    • Pastoral UC
    • Organización
    • Hechos y cifras
    • Noticias UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Facultades
    • Agronomía e Ingeniería Forestal
    • Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos
    • Artes
    • Ciencias Biológicas
    • Ciencias Económicas y Administrativas
    • Ciencias Sociales
    • College
    • Comunicaciones
    • Derecho
    • Educación
    • Filosofía
    • Física
    • Historia, Geografía y Ciencia Política
    • Ingeniería
    • Letras
    • Matemáticas
    • Medicina
    • Química
    • Teología
    • Sede regional Villarrica
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Organizaciones vinculadas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Bibliotecas
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Mi Portal UC
  • 2011-03-15-13-28-09
  • Correo UC
- Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log in
    Log in
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gómez Zara, Diego Alonso"

Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Apoyo para la escritura de ensayos académicos mediante hipermedios
    (2012) Gómez Zara, Diego Alonso; Nussbaum Voehl, Miguel; Chiuminatto, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Ingeniería
    Uno de los mayores desafíos de la educación universitaria es cómo habilitar a los estudiantes para realizar ensayos académicos de calidad. Las principales debilidades detectadas en estos escritos derivan de la falta de estructuración de los argumentos y de una narrativa adecuada. Indagamos cómo apoyar el proceso de escritura a través de la elaboración de objetos multimodales, donde el estudiante además de la redacción iterativa del ensayo, aprende a representar los contenidos bajo distintos medios (imagen, video, sonido, texto e hipervínculos).
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Buenas Practicas pedagogicas observadas en el aula de segundo ciclo basico en Chile
    (2014) Preiss, David; Calcagni García, María Elisa; Espinoza Catalán, Ana María; Grau Cárdenas, Valeska Valentina; Guzmán, V.; Gómez Zara, Diego Alonso; Müller Araya, Magdalena; Ramírez, F.; Volante Beach, Paulo
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Descubriendo colaboradores en línea: Formando equipos interdisciplinarios en una universidad argentina
    (2019) Gómez Zara, Diego Alonso; DeChurch, Leslie; Contractor, Noshir; Andreoli, Silvia
    Este estudio explora cómo y por qué las personas encuentran colaboradores usando sistemas para la formación de equipos. Basados en teorías sobre equipos y capital humano y social, describimos cómo los rasgos de los individuos y sus redes sociales influyen en los procesos de formación de equipos. Realizamos un estudio en Argentina en el que 43 profesores utilizaron una plataforma online y formaron ocho equipos interdisciplinarios. Nuestros resultados muestran que los profesores inicialmente tendían a invitar a contactos anteriores, pero finalmente, formaron equipos interdisciplinarios y cohesivos con personas desconocidas. Concluimos reflexionando sobre cómo estas plataformas pueden permitir a las personas ampliar su capital social.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    In search of diverse and connected teams: A computational approach to assemble diverse teams based on members’ social networks
    (Public Library of Science, 2022) Gómez Zara, Diego Alonso; Das, Archan; Pawlow, Bradley; Contractor, Noshir
    Previous research shows that teams with diverse backgrounds and skills can outperform homogeneous teams. However, people often prefer to work with others who are similar and familiar to them and fail to assemble teams with high diversity levels. We study the team formation problem by considering a pool of individuals with different skills and characteristics, and a social network that captures the familiarity among these individuals. The goal is to assign all individuals to diverse teams based on their social connections, thereby allowing them to preserve a level of familiarity. We formulate this team formation problem as a multiobjective optimization problem to split members into well-connected and diverse teams within a social network. We implement this problem employing the Non-dominated Sorting Genetic Algorithm II (NSGA-II), which finds team combinations with high familiarity and diversity levels in O(n2) time. We tested this algorithm on three empirically collected team formation datasets and against three benchmark algorithms. The experimental results confirm that the proposed algorithm successfully formed teams that have both diversity in member attributes and previous connections between members. We discuss the benefits of using computational approaches to augment team formation and composition.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Propuesta metodológica para el desarrollo de archivos digitales en establecimientos educaciones básicos y secundarios chilenos
    (2016) Fonseca Gutiérrez, Rodrigo Antonio; Gómez Zara, Diego Alonso; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Ingeniería
    Dar cuenta de los procesos educativos, resguardar el patrimonio documental escolar y contribuir, concretamente, al mejoramiento de la educación son tres de los fundamentos de esta tesis de grado. En consonancia con ellos, este informe presenta una propuesta metodológica para el desarrollo de archivos digitales en establecimientos educacionales de nivel básico y secundario chilenos. En la preparación de este documento se revisaron modelos existentes, experiencias previas a nivel local y latinoamericano, así como también la legislación vigente en Chile que favorece el desarrollo de archivos escolares digitales. Conjugando estos últimos elementos, se generó esta guía que describe cinco etapas para el desarrollo de un archivo escolar digital: diagnóstico, planificación, organización, ejecución y seguimiento y control.
  • No Thumbnail Available
    Item
    sMoRe: Spatial Mapping and Object Rendering Environment
    (2025) Xing, Yunhao; Liu, Que; Wang, Jingwu; Gómez Zara, Diego Alonso
    In mixed reality (MR) environments, understanding space and creating virtual objects is crucial to providing an intuitive user experience. This paper introduces sMoRe (Spatial Mapping and Object Rendering Environment), an MR application that combines Generative AI (GenAI) to assist users in creating, placing, and managing virtual objects within physical spaces. sMoRe allows users to use voice or typed text commands to create and place virtual objects using GenAI while specifying spatial constraints. The system employs Large Language Models (LLMs) to interpret users’ commands, analyze the current scene, and identify optimal locations. Additionally, sMoRe integrates a text-to-3D generative model to dynamically create 3D objects based on users’ descriptions. Our user study demonstrates the effectiveness of sMoRe in enhancing user comprehension, interaction, and organization of the MR environment.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    The Role of Organizations in Networked Mobilization: Examining the 2011 Chilean Student Movement Through The Logic of Connective Action
    (Association for Computing Machinery, 2025) Gómez Zara, Diego Alonso; Pérez Arredondo, Carolina Alejandra; Parra Santander, Denis Alejandro
    This study examines the communication mechanisms that shape the formation of digitally-enabled mobilization networks. Informed by the logic of connective action, we postulate that the emergence of networks enabled by organizations and individuals is differentiated by network and framing mechanisms. From a case comparison within two mobilization networks—one crowd-enabled and one organizationally-enabled—of the 2011 Chilean student movement, we analyze their network structures and users’ communication roles. We found that organizationally-enabled networks are likely to form fromhierarchical cascades and crowd-enabled networks are likely to form from triadic closure mechanisms. Moreover, we found that organizations are essential for both kinds of networks: compared to individuals, organizations spread more messages among unconnected users, and organizations’ messages are more likely to be spread. We discuss our findings in light of the network mechanisms and participation of organizations and influential users.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Twitter in academic events: A study of temporal usage, communication, sentimental and topical patterns in 16 Computer Science conferences
    (2015) Parra Santander, Denis; Gómez Zara, Diego Alonso

Bibliotecas - Pontificia Universidad Católica de Chile- Dirección oficinas centrales: Av. Vicuña Mackenna 4860. Santiago de Chile.

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback