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Browsing by Author "Fuentes López, Eduardo"

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    Academic excellence in Latin America : social accountability of medical schools
    (2020) Puschel Illanes, Klaus; Riquelme Pérez, Arnoldo; Sapag Muñoz de la Peña, Jaime; Moore Clive, Philippa María; Díaz Piga, Luis Antonio; Fuentes López, Eduardo; Jiménez de la Jara, Jorge; Burdick, W.; Norcini, J.; Campos, H.; Valdez, J. E.; Llosa, M. P.; Lamus-Lemus, F.; Yulitta, H.; Grez, M.
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    Acceso geográfico como predictor del abandono del audífono en personas mayores con hipoacusia beneficiadas por la ley de Garantías Explicitas en Salud (GES) implementados por el servicio público de salud
    (2023) Galaz Mella, Javier; Fuentes López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Medicina
    Introducción: La hipoacusia es un desafío para la salud pública dada su alta prevalencia y condiciones asociadas. En el mundo 1,5 billones de personas presentarían hipoacusia y en Chile afecta al 45% de los adultos mayores de 65 años. Se espera que esta condición vaya en aumento, dado el envejecimiento poblacional. La forma más común de intervención es el uso de audífonos, sin embargo, el abandono a nivel mundial fluctúa entre 3 y 32%, y en Chile es cercano al 21%. Luego de adaptar un audífono es clave realizar control y seguimiento. En Chile, los audífonos se controlan en centros auditivos privados ubicados en núcleos urbanos, existiendo variabilidad en la distancia geográfica, desde el hogar de los pacientes. Si bien se han estudiado una gran cantidad de predictores asociados al abandono, hasta el momento, se desconoce el efecto que tendría la distancia al centro de control del audífono. Objetivo: Determinar la posible asociación del acceso geográfico y el abandono del aparato por parte de adultos mayores adscritos al sistema público de salud en dos regiones de Chile. Un objetivo secundario fue determinar si el apoyo social es un modificador del efecto en la relación entre el acceso geográfico y el abandono del audífono. Métodos: Se analizaron datos de una cohorte retrospectiva de 455 pacientes entre 65-85 y años implementados con audífonos en el sistema público a través del programa GES, en dos regiones de Chile. Las personas fueron seleccionadas al azar y visitadas en su hogar. El acceso geográfico fue estimado mediante el cálculo de la distancia lineal entre los domicilios y el centro de seguimiento. El abandono del aparato se evaluó mediante instrumentos validados. Se crearon modelos de regresión de Poisson multivariados para analizar la asociación entre la distancia geográfica y el abandono del audífono, ajustado por confusores identificados en un directed acyclic graph (DAG). Resultados: El 18% abandonó el audífono, mientras que la mediana de distancia al centro de control fue 3,6 km en la región Metropolitana y 5,1 km en la región de Valparaíso. Un aumento de 2 veces la distancia al centro de seguimiento significó un aumento del 35% del riesgo de abandono (RR=1,35; IC al 95%: 1,04-1,74). Los resultados fueron consistentes en los análisis de sensibilidad realizados. Además, aquellos que residen en el segundo quintil de distancia presentaron 2,15 veces más riesgo de abandonar el audífono en comparación al primer quintil (hasta 2,3 km). Si los pacientes residieran dentro del primer quintil de menor distancia, se observaría una reducción potencial de la incidencia de abandono de 45% (IC al 95%: 12%-65%). Conclusión: El residir a mayor distancia del centro de seguimiento aumentó el riesgo de abandono del audífono. Este efecto podría atribuirse a barreras para adquirir suministros necesarios para mantener el audífono en funcionamiento (baterías, elementos de limpieza, posibles reparaciones o mantención). Los resultados denotan la necesidad de abordar las barreras producidas por el acceso geográfico, considerando alternativas como la realización del control y seguimiento en los centros de Atención Primaria de Salud.
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    Access to healthcare for deaf people: a model from a middle-income country in Latin America
    (2020) Fuentes López, Eduardo; Fuente, A
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    Adaptation, psychometric properties and implementation of the Mini-CEX in dental clerkship
    (2020) Véliz, Claudia P.; Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Fuentes López, Eduardo; Riquelme Pérez, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Medicina
    Background: Workplace-based assessment is a key component of dental students during their clerkship in order to demonstrate clinical proficiency. Purpose: This study aims to analyze the results obtained from adapting the Mini-Clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX) to the clerkship of a dentistry program, and to examine its psychometric properties. Methods: First, a Delphi panel method was used to ensure content validity. Then, the Mini-CEX was piloted in the dental clerkship where each student was assessed by at least two supervisors and a peer student; the psychometric properties, acceptability, and observation-time were analyzed afterward. Results: The pilot study was conducted between July and November of 2019. One hundred forty Mini-CEX were carried out on 30 students, eighty-four by supervisors and fifty-six by peers. The adapted instrument was proved to be unidimensional, obtaining an acceptable internal consistency (α=0.74). There was a difference in observation-time as the type of assessor changed; the medians (Q1-Q3) were 10 minutes (5-15) for supervisors and 30 minutes (20-45) for peer students (p<0.001). This difference was also observed when analyzing the assessor’s satisfaction (p<0.001) since the supervisor scored a median of 6 (6-6.75), and peer students scored a median of 7 (6-7). No differences were found between the scores given by supervisors and peers. Conclusion: The adapted version of the Mini-CEX can objectively assess students' clinical performance of dental student based on values of validity and reliability, which are similar to those obtained in the original instrument.
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    Adaptation, psychometric properties, and implementation of the mini-CEX in dental clerkship
    (2021) Véliz, Claudia P.; Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Fuentes López, Eduardo; Riquelme Pérez, Arnoldo
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    An artificial intelligence-generated model predicts 90-day survival in alcohol-associated hepatitis: A global cohort study
    (2024) Dunn, Winston; Li, Yanming; Singal, Ashwani K.; Simonetto, Douglas A.; Díaz Piga, Luis Antonio; Idalsoaga Ferrer, Francisco Javier; Ayares, Gustavo; Arnold Alvaréz, Jorge Ignacio; Ayala-Valverde, Maria; Perez, Diego; Gomez, Jaime; Escarate, Rodrigo; Fuentes López, Eduardo; Ramirez-Cadiz, Carolina; Morales-Arraez, Dalia; Zhang, Wei; Qian, Steve; Ahn, Joseph C.; Buryska, Seth; Mehta, Heer; Dunn, Nicholas; Waleed, Muhammad; Stefanescu, Horia; Bumbu, Andreea; Horhat, Adelina; Attar, Bashar; Agrawal, Rohit; Cabezas, Joaquin; Echavaria, Victor; Cuyas, Berta; Poca, Maria; Soriano, German; Sarin, Shiv K.; Maiwall, Rakhi; Jalal, Prasun K.; Higuera-de-la-Tijera, Fatima; Kulkarni, Anand V.; Rao, P. Nagaraja; Guerra-Salazar, Patricia; Skladany, Lubomir; Kubanek, Natalia; Prado, Veronica; Clemente-Sanchez, Ana; Rincon, Diego; Haider, Tehseen; Chacko, Kristina R.; Romero, Gustavo A.; Pollarsky, Florencia D.; Restrepo, Juan C.; Toro, Luis G.; Yaquich, Pamela; Mendizabal, Manuel; Garrido, Maria L.; Marciano, Sebastian; Dirchwolf, Melisa; Vargas, Victor; Jimenez, Cesar; Hudson, David; Garcia-Tsao, Guadalupe; Ortiz, Guillermo; Abraldes, Juan G.; Kamath, Patrick S.; Arrese, Marco; Shah, Vijay H.; Bataller, Ramon; Arab, Juan P.
    Background and Aims: Alcohol-associated hepatitis (AH) poses significant short-term mortality. Existing prognostic models lack precision for 90-day mortality. Utilizing artificial intelligence in a global cohort, we sought to derive and validate an enhanced prognostic model. Approach and Results: The Global AlcHep initiative, a retrospective study across 23 centers in 12 countries, enrolled patients with AH per National Institute for Alcohol Abuse and Alcoholism criteria. Centers were partitioned into derivation (11 centers, 860 patients) and validation cohorts (12 centers, 859 patients). Focusing on 30 and 90-day postadmission mortality, 3 artificial intelligence algorithms (Random Forest, Gradient Boosting Machines, and eXtreme Gradient Boosting) informed an ensemble model, subsequently refined through Bayesian updating, integrating the derivation cohort's average 90-day mortality with each center's approximate mortality rate to produce posttest probabilities. The ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score integrated age, gender, cirrhosis, and 9 laboratory values, with center-specific mortality rates. Mortality was 18.7% (30 d) and 27.9% (90 d) in the derivation cohort versus 21.7% and 32.5% in the validation cohort. Validation cohort 30 and 90-day AUCs were 0.811 (0.779-0.844) and 0.799 (0.769-0.830), significantly surpassing legacy models like Maddrey's Discriminant Function, Model for End-Stage Liver Disease variations, age-serum bilirubin-international normalized ratio-serum Creatinine score, Glasgow, and modified Glasgow Scores (p < 0.001). ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score also showcased superior calibration against MELD and its variants. Steroid use improved 30-day survival for those with an ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score > 0.20 in both derivation and validation cohorts. Conclusions: Harnessing artificial intelligence within a global consortium, we pioneered a scoring system excelling over traditional models for 30 and 90-day AH mortality predictions. Beneficial for clinical trials, steroid therapy, and transplant indications, it's accessible at: https://aihepatology.shinyapps.io/ALCHAIN/.
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    Aprendizaje interprofesional en los internados de las carreras de la salud del Hospital Josefina Martínez
    (2020) Barañao Garcés, Patricio; Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Moya Osorio, José Luis; Jeldes Díaz, Paz Ximena; Calvo Sánchez, María Fernanda; Fuentes López, Eduardo; Barja Y., Salesa
    Introducción: las dinámicas de atención en salud requieren que los profesionales que componen el equipo de salud trabajen en forma colaborativa. Sin embargo, durante su formación, las oportunidades de aprendizaje con otras disciplinas son escasas. Se reportan los resultados del primer proyecto para promover el aprendizaje interprofesional en los internos que rotan por el Hospital Josefina Martínez. Método: de marzo a julio 2018, se realizó un taller constituido por dos sesiones, en cada rotación de internado. Participaron internos de cinco carreras en forma conjunta (kinesiología, odontología, nutrición, fonoaudiología y terapia ocupacional). Se adaptó la encuesta de disposición al aprendizaje interprofesional, para ser aplicada antes y después de cada taller. Se calcularon las medianas, rangos intercuartílicos (Q1; Q3 y se compararon los puntajes mediante test de Wilcoxon. Resultados: hubo una disposición positiva inicial al aprendizaje interprofesional, con mejoría significativa después de los talleres en todas las dimensiones de la encuesta: Trabajo en equipo y colaboración (<0,001), trabajo centrado en el paciente (<0,001), y sentido de identidad profesional (<0,05). La diferencia del puntaje global de la encuesta también fue significativa (<0,001). Conclusiones: se demostró un cambio favorable y significativo en las respuestas de los internos después de los talleres, en todas las dimensiones de la encuesta. En los comentarios, destacaron la relevancia de aprender con estudiantes de otras carreras, describiendo que aumentó su conocimiento sobre éstas y reforzando el impacto que dicha integración tiene en mejorar la atención y resolución de problemas en salud.
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    Asociación entre el uso de audífonos y los niveles de actividad física en adultos mayores con hipoacusia: análisis conjunto de las Encuesta Nacionales de Salud (ENS) de Chile 2009-2010 Y 2016-2017
    (2024) Ramos Rojas, José Tomás; Fuentes López, Eduardo; Valdivia Cabrera, Gonzalo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Salud Pública
    El envejecimiento poblacional ha aumentado los problemas de salud en los adultos mayores (AM), resaltando la importancia del envejecimiento activo para un envejecimiento saludable. Sin embargo, los AM frecuentemente no cumplen con las recomendaciones mínimas de actividad física (AF). La hipoacusia, una limitación sensorial común en los AM, se asocia a niveles reducidos de AF. Los audífonos son una opción terapéutica que podría mejorar la AF, aunque la evidencia es limitada y los resultados no son concluyentes. Este estudio transversal utilizó datos combinados de las Encuestas Nacionales de Salud (ENS) de Chile 2009-2010 y 2016-2017, enfocándose en AM con indicación médica de audífonos, sin discapacidades cognitivas o motoras. La AF se categorizó según el cuestionario GPAQ, y se incluyeron variables como frecuencia de uso de audífonos y factores sociodemográficos. Los modelos de regresión ordinal ajustados mostraron que el uso ocasional, raro o nulo de audífonos se asoció significativamente con menores probabilidades de tener un nivel alto de AF (OR entre 0,13 y 0,16; p<0,05). En una muestra expandida de 599.912 (356 observaciones no expandidas), el uso de audífonos mostró una asociación positiva con mayores niveles de AF, independientemente de la edad, nivel socioeconómico y comorbilidades, destacando su potencial para promover el envejecimiento activo.
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    Association Between Unaided Speech Perception in Noise and Hearing Aid Use Mediated by Perceived Benefit
    (2025) Marcotti, Anthony; Silva Letelier, Catherine Paola; Galaz-Mella, Javier; Ianiszewski, Alejandro; Vargas, Nicole B.; Fuentes López, Eduardo
    Background/Objectives: The conventional strategy for addressing age-related hearing loss is hearing aid (HA) use, yet many individuals underutilize their devices. Despite the positive effects of HA use, adherence remains low, highlighting the importance of studying associated variables. We hypothesize that better unaided speech perception in noise (SPiN) would be associated with greater perceived benefit from HAs, which, in turn, would be linked to increased HA use. Methods: A cross-sectional study design was used, including 114 older adults (≥65 years) who were HA users. HA use and perceived benefit were assessed using questions 1 and 2 of the International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HAs), while unaided SPiN performance was measured monaurally with a speech-in-noise test. In the mediation analysis, SPiN performance was the predictor, perceived benefit the mediator, and HA use the outcome. Direct and indirect effects were evaluated using generalized structural equation modeling. Results: No significant total effect was found for the right ear. For the left ear, there was a significant indirect effect of SPiN performance on HA use through perceived benefit (OR = 1.26, 95% CI 1.06–1.57, p = 0.019) but no direct effect (p = 0.563). In addition, a significant total effect of left ear SPiN performance on HA use was observed (p = 0.041). Conclusions: The findings suggest that unaided SPiN performance—particularly in the left ear—may be indirectly associated with HA use through its effect on perceived benefit. These results underscore the potential value of including SPiN assessments in the HA fitting process and counseling strategies for older adults.
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    Attitudes to noise in young adults and associated factors: adaptation of the youth attitude to noise scale into Spanish using item response theory analysis
    (Taylor & Francis Ltd., 2022) Fuentes López, Eduardo; Fuente, Adrian; Luna-Monsalve, Manuel; Guajardo-Vergara, Carlos
    Objective This study aimed to identify the attitudes to noise in young adults and the possible effects of gender, age, and a positive history of auditory symptoms related to recreational noise exposure on the attitudes to noise in this population. Design The Youth Attitude to Noise (YANS) and the hearing symptom description (HSD) scales were adapted into Spanish to be used with young adults. The validity was determined using factor analyses and Item Response Theory (IRT) models. Linear regression models were used to determine whether the YANS scores were associated with gender, age, and auditory symptoms. Study sample Both instruments were given to a sample of 728 Chilean young adults. Data obtained from this sample was used to determine the YANS and HSD scales' validity and to assess the effects of gender, age, and auditory symptoms on attitudes. Results Our results showed that the YANS and HSD scales had adequate validity and reliability. Differences in the items' capacity to discriminate attitudes to noise were noted using the IRT model. Auditory symptoms were significantly associated with the YANS scores. Conclusions The attitudes to noise in Chilean young adults are influenced by self-perception of auditory symptoms, age, and gender.
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    Auditory effects of recreational and occupational noise exposure among dental students: a cross-sectional study
    (2021) Fuentes López, Eduardo; García-Huidobro N., Francisco; Acuña Caro, Pamela Antonia; Castro Becerra, Nicolas Victor; Jalil García, Gabriela Alejandra; Molina Marín, Nivia Isabel; Navea Stuardo, Lissette Romina; Magallón Caro, Eduardo Eugenio; Badia Venti, Pedro Ignacio
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    Behind the Headset: Predictive Accuracy of Patient-Reported Outcome Measures for Voice Symptoms in Call Centers
    (2024) Castillo-Allendes, Adrián; Cantor-Cutiva,Lady Catherine; Fuentes López, Eduardo; Hunter, Eric J.
    Objective. This study examines factors predicting self-reported voice symptoms in call center workers.Methods. Multivariate analysis and predictive modeling assess personal, work-re-lated, acoustic, and behavioral factors. Generalized Linear Models (GLMs) and Re-ceiver Operating Characteristic (ROC) curves are employed.Results. Age and sleep patterns impacted voice quality and effort, while workplace factors influenced symptom perception. Unhealthy vocal behaviors related to tense voice and increased effort, while hydration was protective. Voice acoustics showed diagnostic potential, supported by ROC data. These findings emphasize voice symp-tom complexity in call center professionals, necessitating comprehensive assessment.Limitations. This study recognizes its limitations, including a moderate-sized con-venience sample and reliance on PROM metrics. Future research should incorporate more objective measures in addition to self-reports and acoustic analysis.Value. This research provides novel insights into the interplay of personal, occu-pational, and voice-related factors in developing voice symptoms among call center workers. Predictive modeling enhances risk assessment and understanding of indi-vidual susceptibility to voice disorders.Conclusion. Results show associations between various factors and self-reported voice symptoms. Protective factors include sleeping more than six hours and consistent hydration, whereas risk factors include working conditions, such as location and behav-iors like smoking. Diagnostic models indicate good accuracy for some voice symptom PROMs, emphasizing the need for comprehensive models considering work factors, vocal behaviors, and acoustic parameters to understand voice issues complexity
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    Biomechanical analysis of expert anesthesiologists and novice residents performing a simulated central venous access procedure
    (2021) Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Moenne Vargas, Cristóbal Matías; Aguilera Siviragol, Victoria Ignacia; Garcia, Vicente; Reyes, Jose Tomas; Rodriguez, Sebastian; Miranda Mendoza, Constanza; Altermatt Couratier, Fernando René; Fuentes López, Eduardo; Delgado Bravo, Mauricio Antonio; Neyem, Andrés
    Background Central venous access (CVA) is a frequent procedure taught in medical residencies. However, since CVA is a high-risk procedure requiring a detailed teaching and learning process to ensure trainee proficiency, it is necessary to determine objective differences between the expert’s and the novice’s performance to guide novice practitioners during their training process. This study compares experts’ and novices’ biomechanical variables during a simulated CVA performance. Methods Seven experts and seven novices were part of this study. The participants’ motion data during a CVA simulation procedure was collected using the Vicon Motion System. The procedure was divided into four stages for analysis, and each hand’s speed, acceleration, and jerk were obtained. Also, the procedural time was analyzed. Descriptive analysis and multilevel linear models with random intercept and interaction were used to analyze group, hand, and stage differences. Results There were statistically significant differences between experts and novices regarding time, speed, acceleration, and jerk during a simulated CVA performance. These differences vary significantly by the procedure stage for right-hand acceleration and left-hand jerk. Conclusions Experts take less time to perform the CVA procedure, which is reflected in higher speed, acceleration, and jerk values. This difference varies according to the procedure’s stage, depending on the hand and variable studied, demonstrating that these variables could play an essential role in differentiating between experts and novices, and could be used when designing training strategies.
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    Brechas de género en la autoría de publicaciones científicas: Un análisis en base a la Revista Chilena de Fonoaudiología
    (2024) Toledo Rodríguez, L.; Torres Morales, F.; Escobar, C. A.; Jara González, María Cristina; Jiménez Moya, Gloria; Fuentes López, Eduardo
    La desigualdad de género está presente en diversos contextos sociales, incluyendo la academia y las prácticas científicas, reflejándose en las autorías de publicaciones. El objetivo de este estudio es determinar si existen diferencias entre hombresy mujeres en la primera autoría, las áreas temáticas investigadas y el efecto del sexo de la primera autoría en la conformacióndel equipo, en artículos de la Revista Chilena de Fonoaudiología entre 1999 y 2020. Se realizó un estudio analítico y retrospectivo utilizando modelos generalizados lineales (GLM) univariados con link log, familia Poisson y estimación robusta.Los resultadosmostraron que el 53,4% de los artículos tenían a una mujer como primera autora, cifra que disminuyó al 43,8% en el periodo 2016-2020. Los hombres predominaban en áreas como deglución y voz, mientras que las mujeres lo hacían en comunicación y lenguaje infantil (61,9%). Además, la probabilidad de que haya mujeres entre los coautores disminuye cuando los primeros autores son hombres. Estos resultados indican que, a pesar del rol relevante de las científicas, persisten brechas de género en las publicaciones.
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    Construction and validation of questionnaire to assess recreational noise exposure in university students
    (2014) Fuentes López, Eduardo; Cardemil Morales, F.
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    Cross-Cultural Adaptation and Validation of a Generic Acceptability Questionnaire to Spanish
    (2025) Rivera, Sebastián; Silva Letelier, Catherine Paola; Retamal Walter, Felipe; Fuentes López, Eduardo; Contreras, Jimena; Marcotti, Anthony; Alzate Pamplona, Fraidy Alonso
    To adapt and validate the generic TFA acceptability questionnaire to Spanish. Methods. In the initial phase of this two-phase observational study, a translation and adaptation of the original instrument was performed. The second phase con-sisted of applying this version to 194 older adults after a pilot hearing screening and a standard preventive medical examination. Construct validity was assessed by Exploratory Factor Analysis, and internal consistency with McDonald’s omega (ω). Results. Both procedures yielded the same two-factor solution. The first factor comprised items related to “affective attitude”, “perceived effectiveness”, “inter-vention coherence”, and “self-efficacy”; the second factor included items on “ethi-cality” and “opportunity costs”. The item ‘burden’ was removed due to its lack of significant factor loadings. The first factor accounted for 18.96% of the variance of the hearing screening and 26.28% of the preventive medical examination; the second accounted for 14.97% and 20.44%, respectively. Regarding reliability, the instrument demonstrated an ω = 0.61 for the hearing screening and ω = 0.73 for the preventive medical examination. Conclusion. The final instrument comprises six items evaluating specific acceptability constructs and one item addressing overall acceptability. It features a two-factor underlying structure, demonstrating high external reliability and acceptable internal consistency.
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    Diseño, implementación y evaluación de la metodología Aprendizaje Servicio en la carrera de Fonoaudiología
    (2019) Jeldes Díaz, Paz Ximena; González Cifuentes, Tomás; Villagrán Gutiérrez, Ignacio; Fouillioux Schalscha, Carolina; Márquez Espinoza, Constanza; Fuentes López, Eduardo; Jouannet Valderrama, Chantal Leonie de Fatima
    Introducción: el perfil de egreso de la carrera de Fonoaudiología de la Pontificia Universidad Católica de Chile (UC) compromete que los estudiantes desarrollen habilidades transversales esenciales para entregar un servicio de excelencia. Para este desarrollo, uno de los elementos claves es que los cursos utilicen metodologías activas con desafíos progresivos y monitoreados. Una de estas metodologías es Aprendizaje Servicio (A+S). El objetivo de este estudio es describir el diseño, implementación y evaluación de la metodología A+S en el plan de estudios de la carrera de Fonoaudiología. Método: en base al modelo UC de institucionalización de A+S y un proyecto de docencia institucional adjudicado, se definen habilidades transversales a desarrollar en los cursos. Se inicia el proceso de incorporación de la metodología a través de un piloto y se aplican encuestas institucionales para evaluar los resultados de la implementación. Resultados: se seleccionan cinco cursos para trabajar las habilidades transversales de compromiso social, trabajo en equipo, habilidades comunicativas, pensamiento crítico y resolución de problemas en 3 niveles de desempeño según la progresión curricular del estudiante. Los alumnos manifiestan una alta contribución de la metodología al proceso de enseñanza-aprendizaje, superando el 85% de aprobación en todos los cursos. El 100% de los profesores considera importante su incorporación en la malla curricular. Discusión: se logra adaptar e implementar un modelo de incorporación de la metodología A+S en la carrera de Fonoaudiología, lo que permite que los estudiantes tengan oportunidades de desarrollo de las habilidades transversales declaradas en el perfil de egreso, de manera organizada, monitoreada, y progresiva a lo largo del plan de estudios.
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    Disparities in steatosis prevalence in the United States by Race or Ethnicity according to the 2023 criteria
    (2024) Díaz, Luis Antonio; Lazarus, Jeffrey V.; Fuentes López, Eduardo; Idalsoaga Ferrer, Francisco Javier; Ayares Campos, Gustavo Ignacio; Desaleng, Hailemichael; Danpanichkul, Pojsakorn; Cotter, Thomas G.; Dunn, Winston; Barrera Martínez, Francisco; Wijarnpreecha, Karn; Noureddin, Mazen; Alkhouri, Naim; Singal, Ashwani K.; Wong, Robert J.; Younossi, Zobair M.; Rinella, Mary E.; Kamath, Patrick S.; Bataller, Ramon; Loomba, Rohit; Arrese Jiménez, Marco; Arab Verdugo, Juan Pablo
    © The Author(s) 2024.Introduction: The 2023 nomenclature defined criteria for steatotic liver disease (SLD), including metabolic dysfunction-associated SLD (MASLD), alcohol-associated liver disease (ALD), and the overlapping MASLD/ALD (MetALD). We aimed to assess racial and ethnic disparities in the SLD prevalence among United States (US) adults based on this new nomenclature. Methods: We undertook a cross-sectional study employing the 2017–2018 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) database. We identified SLD according to a controlled attenuation parameter ≥288 dB/m, liver stiffness ≥7.2 kPa, or elevated aminotransferase levels. Alcohol use thresholds were established according to the updated SLD definition. We estimated prevalences using the complex design of the NHANES survey. Multivariable logistic regressions with complex design weights were employed. Results: A total of 5532 individuals are included. The mean age is 45.4 years, and 50.9% are women. The adjusted estimated prevalence of MASLD is 42.4% (95% CI: 41.1–43.8%), MetALD 1.7% (95% CI: 1.3–2.0%), and ALD 0.6% (95% CI: 0.3–0.8%). Hispanics exhibit a higher prevalence of SLD, but there are no significant differences in advanced fibrosis prevalence due to SLD among racial/ethnic groups. In MASLD, men, individuals aged 40–64 and ≥65 years, Hispanics, those with health insurance, higher BMI, diabetes, hypertension, hypertriglyceridemia, and low high-density lipoprotein (HDL) cholesterol or use of lipid-lowering agents are independently associated with a higher risk, while Blacks have the lowest risk. In MetALD, men and higher BMI are independently associated with a higher risk of MetALD in adjusted multivariable analysis. In ALD, the adjusted multivariable analysis shows that only health insurance is independently associated with a lower ALD risk. Conclusions: MASLD prevalence is high in the US, especially in men, older individuals, and Hispanics. MetALD and ALD prevalence was substantial but could be underestimated.
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    Efecto de una intervención en actitudes y expectativas de aprendizaje de profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down
    (2021) Mora Castelletto, Valentina María Ital; Muñoz Montes, María Magdalena; Pozo Tapia, Francisca Javiera; Fuentes López, Eduardo; Santos Alves, Giorvan Ânderson dos; Rivera B., Carla
    Objetivo: evaluar el efecto de una intervención en las actitudes y expectativas de aprendizaje que presentan profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down (SD) en Chile. Métodos: se realizó un estudio cuasi-experimental de grupo único donde se implementó una intervención interdisciplinaria piloto de tres talleres sobre orientaciones inclusivas a profesores y asistentes de la educación. Se aplicó el cuestionario de Actitudes y Expectativas de Aprendizajes respecto a los estudiantes con SD (CAEASD) para medir estas variables pre y post intervención. Resultados: 48 sujetos participaron de la intervención, 37 conformaron el grupo experimental y 11 el grupo control. No existieron diferencias significativas en el puntaje global del CAEASD, previo y posterior a la intervención (p=0,388), sin embargo, se observó una diferencia significativa en la medición pre y post en el componente Acción de las actitudes en el grupo experimental (p<0,05). Además, el grupo experimental presentó una mayor proporción de puntuaciones con cambios positivos que el grupo control en el puntaje global del cuestionario CAEASD. Conclusión: la intervención generó cambios positivos en las actitudes del equipo escolar hacia los estudiantes con SD, lo que contribuye en el desarrollo de una comunidad educativa inclusiva.
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    Effectiveness of active communication education to improve hearing aid usage among Chilean older adults: a randomised clinical trial
    (2025) Marcotti, Anthony; Rivera, Sebastián; Silva Letelier, Catherine Paola; Martinez-Amezcua, Pablo; Fuentes López, Eduardo
    Objective: To assess the effectiveness of the Active Communication Education (ACE) program in improving usage, perceived benefit, and success with hearing aids (HAs).Design: A multicentre, double-blind, randomised parallel design clinical trial with masked outcome assessments was conducted at primary healthcare centres. Participants were randomised into either an intervention group (ACE) or a control group (social intervention). The primary outcome was HAs usage (question 1 of IOI-HA) and secondary outcomes were perceived benefit (question 2 of IOI-HA) and success with HAs (usage for at least 1 hour/day as per question 1 of IOI-HA and at least moderate perceived benefit as per question 2 of IOI-HA). Data collection occurred before, right after, and at 6 and 12 months following the intervention.Study sample: 114 older adults who use HAs.Results: The intervention group significantly increased HAs usage compared to baseline right after the intervention, as well as at 6- and 12-month follow-ups, in comparison to the control group. Secondary outcomes also showed improvements at all follow-up measurements, although these were less consistent.Conclusions: The ACE program is an effective strategy for enhancing HAs usage among older adults, with improvements that are sustainable over time.
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