Browsing by Author "Cáceres Guzmán, Andrea Natalia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemLa balanza como material concreto mediador en las dificultades de aprendizaje de conceptos algebraicos(2017) Cáceres Guzmán, Andrea Natalia; Rojas Sateler, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónEn este trabajo de investigación se estableció la relación entre los conceptos que se adquieren en el proceso de enseñanza aprendizaje sobre el concepto de ecuación y la utilización de la balanza corno material concreto mediador de las dificultades de aprendizaje en el área. Para establecer dicha relación, se presentó una propuesta didáctica que contempla la implementación de sesiones de clases cuyo diseño se basa en la utilización de la balanza como recurso didáctico. Estas sesiones fueron diseñadas considerando previamente las dificultades que se pueden presentar en el proceso de aprendizaje del álgebra escolar. Se concluyó que la balanza, al ser considerada como material de apoyo, aporta a la reconstrucción de significados. a la superación de los obstáculos y corrección de los errores. Permite que todos los estudiantes accedan al aprendizaje, minimizando las dificultades comunes presentes en este proceso.
- ItemMathematics education for students with intellectual disabilities: Beliefs of Chilean special education teachers(2024) San Martín, Constanza; Martínez, María Victoria; Rojas Sateler, Francisco; Ramírez, Chenda; Cáceres Guzmán, Andrea NataliaTeachers’ beliefs play a key role in pedagogical decision-making processes and thus in the educational practices applied in the classroom. Beliefs concerning mathematics have been a subject of research interest given their impact on teacher behaviour. However, little is known about specific teacher beliefs regarding mathematics education in students with an intellectual disability. The purpose of the present qualitative study was to explore the beliefs of 14 teachers and head of studies at eight special schools in Chile regarding mathematics education for students with an intellectual disability. Results reveal beliefs that place considerable emphasis on the functional teaching of mathematics, with a strong focus on handling money and practical activities. According to this perspective, mathematics can contribute to the development of autonomy and to occupational inclusion for people with an intellectual disability. The primary findings point to the need for formal teacher training in the discipline of mathematics.