Browsing by Author "Arellana, Julián"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemThe influence of built environment and travel attitudes on walking: A case study of Porto Alegre, Brazil(2016) Larrañaga, Ana Margarita; Rizzi Campanella, Luis Ignacio; Arellana, Julián; Strambi, Orlando; Bettella Cybis, Helena Beatriz; CEDEUS (Chile)
- ItemTransporte y equidad: abordando la accesibilidad en los márgenes urbanos(2022) Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Vecchio, Giovanni; Tiznado Aitken, Ignacio Andrés; Guzmán, Luis Angel; Arellana, Julián; Guimaraes, Thiago; CEDEUS (Chile)La movilidad urbana se vincula directamente con la equidad dado que la movilidad contribuye al bienestar de las personas y al desarrollo de la sociedad. Sin embargo, los países latinoamericanos muestran fuertes desigualdades relacionadas con la movilidad, visibles en la localización de los habitantes, sus prácticas de movilidad y su acceso a las oportunidades urbanas. Aunque estas desigualdades están particularmente presentes en las zonas tanto periféricas como periurbanas, que se encuentran a los márgenes de las áreas metropolitanas consolidadas, todavía la investigación y la política no han trabajado directamente con estos contextos. Por estas razones, nuestro proyecto propone definir lineamientos de políticas públicas para garantizar una accesibilidad más justa y sustentable en los márgenes, tanto urbanos como periurbanos, de las áreas metropolitanas consolidadas. Abordando un trabajo de campo en las zonas periurbanas de Bogotá, Santiago y São Paulo, este proyecto busca describir la movilidad y accesibilidad de las zonas marginales de las grandes metrópolis de Brasil, Chile y Colombia, analizando necesidades de los usuarios y estrategias públicas para la movilidad de estas zonas. El resultado esperado son recomendaciones operacionales que permitan enfrentar el desafío de un transporte más equitativo y sustentable.
- ItemUnequal periurban mobility: travel patterns, modal choices and urban core dependence in Latin America(Elsevier Ltd, 2023) Tiznado-Aitken, Ignacio; Vecchio, Giovanni; Guzmán, Luis A.; Arellana, Julián; Humberto, Mateus; Vasconcellos, Eduardo; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; CEDEUS (Chile)Latin America is a highly urbanized region characterized by remarkable inequality levels, also reflected in an uneven distribution of opportunities, making socio-economic segregation quite visible. Since the individual possibility to travel and therefore access to urban opportunities strongly depends on socio-economic status and the distances to overcome, highly unequal patterns of mobility and accessibility emerge. The continuous expansion of Latin American cities originates specific mobility-related inequalities visible in periurban areas, which tend to lack some key urban opportunities and public transport services usually available in cities. Due to established and new patterns of territorial segregation, these areas may generate new forms of marginality in relation to mobility, posing challenges for public action and territorial governance. Our paper considers if and how periurban areas experience different forms of mobility-related inequalities in three Latin American metropolises in Brazil, Chile, and Colombia (São Paulo, Santiago, and Bogotá, respectively). We do so by examining the differences among urban core and periurban zones based on four elements: socio-demographic features, access to the public transport system, spatial continuity, and functional dependence. Our analysis shows that the three metropolitan regions have different structures: while Bogotá and Santiago appear to be more dependent on the urban core, São Paulo shows more autonomous and self-sufficient periurban zones. The analysis also highlights different forms of peripherality, defined by differentiated mobility patterns and modal choices that suggest that city-specific lines for public action might be needed.